وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

انتخابات بدون حضور اپوزیسیون اصلی و مردم اواره در کشور جنگ زده فریبی بیش نیست




انتخابات بدون حضور اپوزیسیون اصلی و مردم اواره در کشور جنگ زده فریبی بیش نیست
انتخابات کمکی نمی‌کند
مسعود ادریسی . سفیر سابق ایران در دمشق
وضعیت سوریه وضعیتی بسیار پیچیده است. از همین‌رو به‌نظر می‌رسد اگرچه در نهایت راه‌حل نهایی بحران این کشور باید از آرای مردم و انتخاب خود آنها بگذرد، برگزاری انتخابات در شرایط فعلی کمکی به حل این بحران نخواهد کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه در حالی برگزار می شود که همه مردم قادر به شرکت در آن نیستند. به دلایل متعددی همه مردم امکان شرکت در انتخابات را ندارند. یکی از این دلایل، در بیرون مرزهای کشور است. چندین کشور عربی و غربی اعلام کرده‌اند که اجازه برگزاری انتخابات سوریه در کشورشان را نخواهند داد. از آنجا که دومیلیون‌و 500هزارنفر طی سه‌سال جنگ داخلی از سوریه آواره شده و اکثرا در کشورهای عرب در کمپ‌های پناهندگی به‌سر می‌برند، با تصمیم این کشورها، بسیاری از آوارگان سوری از اعلام نظرشان در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان محروم شده‌اند. از سوی دیگر، درون مرزها نیز هنوز مناطقی وجود دارد که در دست مخالفان مسلح حکومت بشار اسد، باقی مانده است. مناطقی نیز هست که طی این مدت به‌کلی ویران و خالی از سکنه شده است. بنابراین باوجود موفقیت‌های اخیر دولت سوریه در بازپس‌گیری برخی مناطق در دست مخالفان، باز هم مناطقی درون مرزهای این کشور باقی مانده که مردم در آن امکان رای‌دادن ندارند. درنتیجه انتخاباتی که در آن عده‌ای از مردم کشور برای شرکت در آن آزاد نباشند، نمی‌تواند به‌عنوان راه‌حل تلقی شود. به همین دلیل شاهد خواهیم بود که بحران کشور سوریه باوجود برگزاری انتخابات به همان سیاق سابق، همچنان ادامه خواهد یافت.
بنابراین در زمان کنونی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر اندکی در حل بحران این کشور خواهد داشت. این تاثیر اندک نیز به این مربوط می‌شود که در صورتی که انتخابات برگزار نمی‌شد، آقای بشار اسد ظرف مدت کوتاهی مشروعیت قانونی خودش را از دست می‌داد. ولی اکنون می‌تواند دوباره با عنوان رییس‌جمهور سوریه به کار خود ادامه دهد و تصمیمات آتی او برای حل بحران مشروعیت داشته باشد. با توجه به سه نامزدی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، به نظر می‌رسد پیروزی بشار اسد قطعی باشد. چه‌بسا در سوریه هم شاهد آنچه در مصر افتاد باشیم؛ یعنی میزان رای بالای 90درصد برای یک نامزد. به هر طریق طبیعی است که کشورهای غربی نتیجه انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت، همانطور که پیش از آن هم اعلام کرده بودند که این انتخابات نباید برگزار شود. در مجموع می‌توان گفت بحران در سوریه راه‌حلی جز این ندارد که دو طرف منازعه در همه زمینه‌ها با هم به توافق برسند، انتخابات، زمان و نحوه برگزاری آن نیز یکی از همین زمینه‌هاست و بدون توافق همه طرف‌ها برگزاری انتخابات هیچ تاثیر مثبتی در حل بحران نخواهد داشت.

خانه پدر چای ایران را از تخریب نجات دهید


خانه پدر چای ایران را از تخریب نجات دهید



تخریب خانه «پدر چای ایران» را متوقف کنید



ایسنا| معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: در مکاتبه با شهردار منطقه 1 تهران، توقف تخریب خانه منسوب به «پدر چای ایران» خواسته شده است. کاشی کاری ها و ملحقات نفیس خانه «محمد میرزا کاشف السلطنه» مشهور به «پدر چای ایران» (نخستین واردکننده چای به کشور) از حدود دو سال پیش و در غفلت مسوولان ذی ربط غارت شده اند. از حدود 5/1 ماه پیش نیز مالک جدید بنا، با قرار دادن یک ایرانیت به جای ورودی خانه باعث تصور این اتفاق شده که پروسه تخریب این خانه تاریخی به زودی آغاز خواهد شد. سپیده سیروس نیا در این باره گفت: دفتر نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری منطقه شمیرانات وظیفه پیگیری شرایط این خانه را برعهده گرفته و اکنون در حال مکاتبه با شهرداری منطقه 1 تهران است. او با بیان اینکه مالک بنا از حدود یک ماه قبل در حال رفت و آمد به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران است، ادامه داد: با توجه به اسنادی که مالک بنا ارائه کرده، او این خانه را دی ماه 1392 خریده است. آن زمان تقریبا همه تزیینات اصلی بنا حذف شده بودند. این تزیینات قابل حمل و نقل و فروخته شدن بودند. معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه در زمان مالک کنونی نیز برخی آینه کاری ها در این خانه تخریب شده اند، اظهار کرد: از مالک بنا خواسته شده است تا مستندنگاری مورد نیاز برای طرح در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را ارائه کند. سبک احداث ساختمان اولیه خانه «پدر چای ایران» مشابه کاخ احمدشاهی و موزه آبگینه است و در آن از آجرهای منقوش پیش ساخته برای آرایش بیرونی نمای ساختمان استفاده شده و کاشی های قرار گرفته در حیاط نیز شبیه کاشی های کاخ گلستان هستند.

در عصر جدید اندیشه را نمی شود به بند کشید



 در عصر جدید اندیشه را نمی شود به بند کشید

چوب الف 
اندیشه به بندکشیدنی نیست


نویسنده: دیبا داودی



    
    1- رستگاری در شائوشنگ فیلمی است در ستایش امید از پنجره کتاب. جایی که سختی هرقدر بیشتر باشد، بیشتر به کتاب و خواندن نیاز داریم برای اینکه نفس هایمان رنگ امید بگیرد و رنگ آینده.
    
    2- «اندی» قهرمان داستان به ناحق اسیر زندانی می شود که رهایی از آن ممکن نیست. زندانیان ملغمه یی از جنایتکاران ناامید یا آدم های مایوس زار و نزار هستند. هیچ روزنه یی به فردایی روشن گشوده نیست. تا آنکه اندی پا به کتابخانه می گذارد: کتابخانه یی کوچک، محقر و بلااستفاده.
    
    3- «اندی» تصمیم می گیرد کتاب، کتابخوانی و کتابخانه را گسترش دهد تا شاید امید، آگاهی و زنده دلی به زندان و زندانبان و زندانی بازگردد. او هفته یی یک نامه به مسوولان می نویسد و تقاضای بودجه و کتاب برای تجهیز کتابخانه می کند: سه سال بی خستگی هر هفته یک نامه.
    
    4- مسوولان می خواهند از شر نامه های اندی خلاص شوند. 200 دلار و چند کتاب دست دوم نخستین و به زعم مسوولان آخرین پاسخ برای اندی است. او همین 200 دلار و چند کتاب را دستمایه می کند و این جمله را به مورگان فریمن «رد» می گوید: «از فردا هفته یی دو تا نامه می نویسم.»
    
    5- «اندی» دلزده نمی شود. از پا نمی نشیند. بعد از مدتی مسوولان دربرابر باور «اندی» به کتاب و خواسته اش تسلیم می شوند. این بار رقمی قابل ملاحظه به صورت مقرری در نظر گرفته می شود.
    
    6- کتابخانه گسترش می یابد. کتاب رونق می گیرد. امید به ذهن تک تک محبوسان راه می جوید. کتاب می شود پلی بین دنیای تیره و تار سلول و دنیایی که در آن مرزی نیست: دنیایی که در آن خیال خود معجزه است.
    
    7- «رد»، «اندی» برنده مقابله کتاب با میله و دیوارند. مگر می شود اندیشه را به بند کشید؟
    

    8- «اندی» به رستگاری می رسد. باورش به کتاب، ایمانش به اخلاق و پایداری اش نسبت به امید او را رستگار شائوشنگ می کند.
   

افتخاری دیگر برای پاکترین دولت مهرورز تاریخ ایران(فساد اقتصادی 144 )!؟


افتخاری دیگر برای پاکترین دولت مهرورز تاریخ ایران(فساد اقتصادی 144 )!؟

طی هشت سال گذشته: در فساد اقتصادی از میان 177 کشور 144 شدیم

اقتصاد > اقتصاد کلان - آمارهای نشان می دهد که طی سال های گذشته، یک نفر از هر 4 نفر در جهان، رشوه پرداخته می کند. رشوه پرداختی طی یک سال یک تریلیون دلار بوده است.

 

فریده عنایتی: سازمان شفافیت بین‌الملل (Transparency International) آمار رواج فرهنگ رشوه دادن و فساد مالی را هر سال در کشورهای دنیا منتشر می کند. در دولت محمد خاتمی، ستادی با عنوان ستاد سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ایجاد شد که ماموریتی گسترده برای آن تنظیم شده بود اما از این ستاد و برنامه های اجرا شده آن، هیچ گزارشی منتشر نشد.

عدم انتشار آمار فساد اداری در ایران تاجایی پیش رفت که چند سال پیش، سازمان شفافیت بین الملل اعلام کرد به طور مشخص از سال 1384 به بعد و از زمانی که ترکیبی پیچیده در طیف وسیعی از سیاست های اقتصادی نادرست در دستور کار اقتصاد ایران قرار گرفت، بی سابقه ترین سطوح فساد هم در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است. بعد از این اعلام آمار فساد اداری در ایران، به سفارش فرهنگستان علوم، مطالعه ای در زمینه فساد با سرپرستی دکتر فرامرز رفیع پور صورت گرفت که به روشنی نشان داد، برآورد های سازمان شفافیت بین الملل بسیار سهل گیرانه و خوشبینانه بوده است. به عبارتی فساد اقتصادی در ایران، بسیار بیش از آن چیزی است که آن سازمان اعلام کرده بود.

آمارهای نشان می دهد که طی سال های گذشته، یک نفر از هر 4 نفر در جهان، رشوه پرداخته می کند. رشوه پرداختی طی یک سال یک تریلیون دلار بوده است. سال 2013، ایران در بین 177 کشور دنیا، با نمره 25، رتبه 144 را از آن خود کرده بود. در این سال دانمارک با 91 امتیاز، اولین کشوری بود که در آن کمترین فساد مالی و اقتصادی اتفاق می افتاد. همچنین آخرین کشور، سومالی بود که امتیاز در این نوع فساد، 8 بوده است.



ویژگی فرهنگ توسعه


ویژگی فرهنگ توسعه

چرا دروغ؟
 
مهدی پازوکی
 

در صورتی که توسعه را به یک درخت تشبیه کنیم ریشه آن فرهنگ است که فرهنگ توسعه‌ای نیز دارای یکسری از ویژگی‌ها‌ست؛ یدر مورد صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور و اینکه نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد باید گفت یکی از ویژگی‌های جامعه توسعه‌یافته به لحاظ اقتصادی و فرهنگی باور به آزادی است. در صورتی که توسعه را به یک درخت تشبیه کنیم ریشه آن فرهنگ است که فرهنگ توسعه‌ای نیز دارای یکسری از ویژگی‌ها‌ست؛کی از این ویژگی‌ها، حاکمیت نگرش علمی بر باورهای فرهنگی است یعنی برای هر اتفاق در جامعه به دنبال دلیل می‌گردد. باور فرهنگی بر آزادی انسان‌ها دومین ویژگی‌ای است که جامعه توسعه‌یافته دارد. با توجه به اهمیت حق انتخاب برخی از اقتصاد‌دانان «علم اقتصاد» را «علم انتخاب» می‌دانند. براساس ادبیات اسلامی، انسان موجودی است، مسئول در مقابل خویشتن خویش و خدای خویش. یکی از ویژگی‌های توسعه اقتصادی قدرت انتخاب افراد است و بنابر گفته مرحوم مطهری اگر کسی مارکسیسم درس می‌دهد باید به مبانی آن نیز اعتقاد داشته باشد. هر جا که از طریق تجارت و بازرگانی اسلام ورود پیدا کرد ماندگار شد همانگونه که در مالزی و اندونزی مردم به اسلام کاملا مقیدند. به عنوان مثال دو کشور در شرق آسیا به عنوان کره‌شمالی و کره‌جنوبی که دارای یک فرهنگ و زبان واحد هستند در سال 1951 از هم جدا شدند و لی دو کشور دارای دو گونه مدیریت اقتصادی هستند،پس از جدایی به لحاظ نوع حاکمیت کره‌جنوبی مبتنی بر مدیریت علمی توانست جزو 15 اقتصاد بزرگ جهان قرار گیرد و کره شمالی جزو فقیرترین کشورها. این در حالی است که امروز کره جنوبی بالغ بر 200میلیارد دلار صادرات دارد. بنابراین حرف رئیس جمهور از یک پشتوانه علمی برخوردار است چرا که جامعه ما نیاز به نشاط دارد. یکی از ویژگی‌های فرهنگ مناسب توسعه توجه معقول به دنیا و دوری از ریاضت نامعقول است و اینکه باید به مواهب دنیا نیز توجه شود.ایجاد رفاه، از بین بردن فقر و توسعه درآمد‌ها از وظایف اصلی دولت‌هاست و ضرورت دارد تا وضع زندگی مردم در جهت اهداف توسعه رهنمون شود.چرا زمانی که دروغ در اسلام جزو گناهان کبیره است برای ثبت‌نام مجدد یارانه ۶۰درصد مردم اعلام کرده‌اند خانه ندارند؟! این در حالی است که براساس گزارش مرکز آمار از ۲۱ میلیون خانوار ایرانی ۲۰ میلیون دارای ملک شخصی هستند. پس باید دید چرا برخی به دروغ رو آورده‌اند. باید از دین تفسیر رحمانی داشته باشیم. آزادی به معنای بی‌بندوباری و فساد اخلاقی نیست بلکه احترام به حقوق دیگران، آزادی بیان، حق دفاع از ارزش‌ها و... همگی شامل این آزادی می‌شود. باید با افراد دزد، سوء‌استفاده گر و کلاهبردار و... برخورد شود تا فشارهای روحی روانی از روی مردم برداشته شود.

* اقتصاددان