وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.
وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

جوک سرکوب آگاهی رضا بژکول روزنامه نگار

 

جوک سرکوب آگاهی                              


رضا بژکول       روزنامه نگار

 

چراما ایرانیان جوک می سازیم؟ وهمیشه دوست داریم دردناک ترین و تلخ ترین رویداد اجتماعی را به انواع و اقسام جوک تبدیل کنیم . به جای اینکه به واقعیت های تاریخی و اجتماعی پر بار خود بیاندیشیم و از آن درس بگیریم  تا عاملی شود که تفکر ما کمی قلقلک بخورد و از آن برای ساختن جامعه بکار گیریم ، اما با لودگی و تمسخرهر چیزی را بازیچه جوک قرار می دهیم. ما نمی دانیم و یا شاید می دانیم که با جوک اندیشه و آگاهی  را سرکوب می کنیم ،بی آنکه به عواقب آن بیاندیشیم، با جوک  وتمسخر شخصیتمان وشخصیت دیگران را زیر سئوال می بریم بی آنکه  بدانیم که بزرگترین دستاوردهای تاریخی ،فرهنگی و اجتماعی ما و حتی نحوه زیستن ما با جوک خدشه دار می شود .عادت کردیم هر چیزی را غیر واقعی جلوه دهیم ، به جای اندیشیدن در باره تاریخ پربارسرزمینمان و ایجاد انگیزه برای مطالعه و کسب تجربه از تمدن عظیم کشورمان، جوانان را از طریق واتس آپ،  وایبر، تلگرام ،از اندیشیدن باز داشته ایم.

آیا می دانیم  با ساختن جوک چه سرمایه عظیم انسانی را به بازی گرفته ودر حال فنا کردن هستیم ؟ آیا می دانیم که چه ضربه ای به جامعه و اقوام مختلف می زنیم؟ آیا می دانند که درشبکه های اجتماعی با ابزار جوک با چه چیزهای در حال بازی کردن  و بازی دادن هستند؟ ما با جوک به سرکوب آگاهی وآزادی پرداخته ایم  ،بی آنکه بدانیم که  سلطه درهر کشوری از زمانی آغازشده که آگاهی به اضمحلال کشیده شده.


وقتی جوک جای اندیشیدن را بگیرد، فرهنگ جامعه به سمت تهی شدن جریان پیدا می کند. ما فکرمی کنیم که ازبین بردن آگاهی فقط با سانسور وایجاد محدودیت امکان پذیر است ،برعکس این لودگی و ساختن جوک و حرف های سست کننده در جامعه است که در حال از بین بردن بنیاد اندیشه و آگاهی است،ما بی آنکه در بعد سیاسی و اجتماعی بیاندیشیم، جوک ابزاری برای انحراف مسیرزندگی واقع گرایانه است ،آن راجایگزین اندیشه پویا ومشکلات عدیده تاریخی ، اجتماعی ،سیاسی خود کرده ایم، وجالب تر اینکه در این زمینه بعضی از نخبگان ما نیزتحرکی از خود نشان نمی دهند، آنها به جای واکاوی و هدایت جامعه به اندیشیدن درست ،مهر سکوت به لب زدند.


 جوک ضعف انسان در جدی بودن برای زندگی است به جای توانا شدن در مسیر بهتر زندگی ، امروزه شبکه های اجتماعی مرکز ثقل جوک و سر کوب آگاهی و اندیشه شده اند وبرای هر حرکت اجتماعی ،سیاسی ،اقتصادی .....در کمترین زمان وبیشترین کاربر جوک می سازند، در حالی که با همین سرمایه وکمترین امکانات می توانیم نسلی پویا وآگاه را روانه محیط های اجتماعی کنیم  وآنها را به آینده بهتر امیدوارنماییم.

متاسفانه شبکه های اجتماعی ابزاری شده برای کسانی که ذهن ها را تخریب کنند تا مبادا نسل جوان درست بیاندیشد ،چون می دانند درست اندیشیدن آنها مانند درست راه رفتن آنها خطر ساز خواهد شد (اگرچه این ابزار کمک زیادی به بشریت کرده و می کند) ،جوک نه سازنده است نه پویاو نه محرک ،بلکه ابزاری برای تخدیرکردن ودزدیدن زمان و اندیشه ها است ،مشغول کردن افکارمان در مسیر کسانی که نمی شناسیم ولی آنها به خوبی جهت  ذهنی ما را می شناسند، بر ماست که برای رشد و آگاه شدن  نسلهای آینده تلاش کنیم و آنها را برای رسیدن به همه آرمان های الهی ،انسانی ، اجتماعی ، فرهنگی و...ترغیب نماییم ، وبدانیم ما نیزدر این وانفسای زمانه مسئول نابسامانیهای  اجتماعی وفرهنگی جامعه خود  هستیم.به امید آن روز


irranews@  کانال ایران نیوز


 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.