وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.
وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

فاصله درآمدی خانوار های ایرانی از نگاه آمار

فاصله درآمدی خانوار های ایرانی از نگاه آمار



مرکز آمار اعلام کرد: وضعیت فاصله درآمدی خانوار در ایران/ نابرابری کاهش یافت

اقتصاد > اقتصاد کلان - مهر نوشت:

مرکز آمار ایران با انتشار گزارش وضعیت فاصله درآمدی خانوار در 10 استان طی سال 92 نسبت به سال 90 اعلام کرد: بیشترین کاهش ضریب جینی در خراسان جنوبی به ثبت رسید.

مرکز آمار ایران در گزارشی به وضعیت ضریب جینی کل کشور در سال های ۹۲-۱۳۸۸ پرداخت و اعلام کرد: بر اساس نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار سال ۱۳۹۲، ضریب جینی در مناطق روستایی ۰.۳۲۴۳ در مناطق شهری ۰.۳۵۱۲ و در کل کشور ۰.۳۶۵۰ است. روند کاهشی ضریب جینی که تا سال ۹۱ وجود داشته در سال ۹۲ نیز ادامه یافته است.

سهم 10 درصد ثروتمندترین جمعیت به 10 درصد فقیرترین جمعیت در کل کشور از ۱۵.۹۷ درصد در سال ۸۸ به ۱۰.۶۸ درصد در سال ۹۲ رسیده که این کاهش خود توضیحی برای کاهش نابرابری است.

همچنین سهم 20 و 40 درصد ثروتمندترین جمعیت به سهم 20 و 40 درصد فقیرترین جمعیت در کل کشور به ترتیب از ۹ و ۴.۶۳ درصد در سال ۸۸ به ۶.۵۷ و ۳.۷۱ درصد در سال ۹۲ کاهش یافته است.

نتایج نشان می دهد که در سال ۱۳۹۲ در مناطق شهری بالاترین ضریب جینی در استان گلستان (۰.۳۶۹۲) و پایین ترین ضریب جینی در استان خراسان جنوبی ( ۰.۲۵۵۰) مشاهده می شود.

همچنین در سال ۱۳۹۲ در مناطق روستایی بالاترین ضریب جینی در استان یزد ( ۰.۳۵۰۰) و پایین ترین ضریب جینی در استان البرز ( ۰.۲۱۶۱) مشاهده می شود. در صورتی که روند تغییرات ضریب جینی در سال ۹۲ در هر استان نسبت به سال ۹۰ بررسی شود، به طور خلاصه نتایج زیر مشاهده می شود:

در مناطق شهری در ۱۰ استان ضریب جینی در سال ۱۳۹۲ نسبت به ضریب جینی در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است. بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۰ در مناطق شهری استان خراسان جنوبی و کمترین کاهش در مناطق شهری استان مازندران مشاهده می شود.

همچنین در مناطق روستایی نیز در ۱۰ استان، ضریب جینی در سال ۱۳۹۲ نسبت به ضریب جینی در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است که ۵ استان آن متفاوت از بند اول هستند. بیشترین کاهش ضریب جینی در مناطق روستایی استان ها در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۰ در استان بوشهر و کمترین کاهش در استان مازندران مشاهده می شود.

 

فضیلت تراشی برای برای دولت سابق چه معنا دارد؟

فضیلت تراشی برای برای دولت سابق چه معنا دارد؟

روزنامه اعتماد: این چه فضیلت تراشی است که برای احمدی نژاد می شود؟

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - روزنامه اعتماد در سرمقاله خود نوشت:

چند روز پیش یکی از معاونان رییس‌دولت سابق در دفاع از وی گفت: «باعث افتخار است که احمدی‌نژاد بعد از هشت‌سال حضور در قدرت هنوز در همان خانه‌یی نشسته که آنجا بوده، او هنوز در نارمک ساکن است.» این استدلال مثل آن می‌ماند که برای تعریف از یک پزشک، به جای آنکه درصد موفقیت‌های او در درمان را شرح دهیم، بگوییم او همچنان در فلان محله‌یی که قبلا بوده، زندگی می‌کند و حق ویزیت دریافت نمی‌کند. ولی در عمل بیمارانش را به جای درمان، راهی آخرت کرده است!!

حالا بیایید فرض کنید که نه تنها آقای احمدی‌نژاد، بلکه ١٠ نفر از دوستان و همکارانش سالانه هر کدام ١٠٠ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند. در یک دوره هشت ساله می‌شد ١٠٠ میلیارد تومان و اگر ١٠ نفر هم به آنان اضافه کنیم، می‌شود ٢٠٠ میلیارد تومان. ١٠برابر این را هم قبول کنیم، می‌شود ٢٠٠٠ میلیارد تومان. ولی به جای این وضعی که الان داریم، فقط می‌توانستند با کارآیی لازم سالانه فقط یک درصد بر رشد اقتصادی اضافه کنند، در این صورت حداقل ١٥٠ هزار میلیارد تومان به مردم خدمت کرده بودند.

در واقع اگر آنان به جای به رخ کشیدن کفش پاره یا کاپشن گمرکی یا اندازه کوچک آپارتمان یا خوردن نان و پنیر، بهترین کفش‌ها را می‌پوشیدند و بهترین مارک لباس را به تن می‌کردند و در آپارتمان پنت‌هاوس زعفرانیه زندگی می‌کردند و هر روز صبحانه و ناهار و شام خاویار می‌خوردند، برای مردم بهتر بود از اینکه ٨٠٠ میلیارد دلار درآمد نفتی را اتلاف نمی‌کردند و آن را صرف توسعه و رفاه مردم می‌کردند.


کار رییس‌جمهور، مدیریت و توسعه کشور است و ارزیابی موفقیت و شکست او از طریق سنجش این موارد به دست می‌آید و نه اندازه یا محل آپارتمانش. این تعبیر از رییس‌جمهور خوب یعنی انبارداری که نگهبان انبار باشد و فقط خودش دزدی نکند یا دزدی او را نبینیم ولی اگر به هر دلیلی انبار آتش گرفت ایرادی ندارد. وقتی که او نتوانسته یا نخواسته جلوی فسادهای هزار میلیاردی را بگیرد، برای من چه فرقی دارد که او در آپارتمان ١٠٠ متری ساکن است یا هزار متری؟ اتفاقا این نوع جانماز آب کشیدن‌ها، نوعی نعل وارونه زدن است تا مردم متوجه اصل ماجرا نشوند.
17302

غرب در تشکیل داعش نقش داشته (چامسکی)


غرب در تشکیل داعش نقش داشته (چامسکی)

چامسکی: قدرت های خارجی در تشکیل گروه داعش نقش مهمی دارند

بین الملل > خاورمیانه - واحدمرکزی خبر نوشت:

اندیشمند آمریکایی بر نقش قدرت های خارجی در بوجود آمدن گروه تروریستی داعش تاکید کرد. نوام چامسکی در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره گفت:ا

ین احتمال وجود دارد، انقلاب جدیدی در مصر رخ دهد. چامسکی در برنامه « دیدار امروز » شبکه الجزیره درباره انقلابهای بهار عربی،‌ نقش قدرت های غربی در بوجود آمدن گروه دولت اسلامی عراق و شام [ داعش ] مهم دانست.

وی درباره پاسخ به این سؤال که بهار عربی را در کشورهای عربی چگونه ارزیابی می کند، گفت:

واقعیت این است که تونس در میان کشورهای بهار عربی از موفقیت نسبی برخوردار شده است، زیرا ما شاهد برگزاری انتخابات، مشارکت سیاسی و برخی آزادی ها در این کشور هستیم.

نوام چامسکی گفت مهم ترین مرحله در بهار عربی در مصر روی داد. انقلاب مصر انقلاب واقعی بود زیرا این مسئله پس از سال ها رخ داد. تظاهرات جنبش ششم آوریل و جنبش کارگری را که از سوی رژیم حسنی مبارک سرکوب شد می توان نشانه های اولیه انقلاب مصر دانست.

نوام چامسکی با اشاره به روی کارآمدن محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و کودتای نظامی که موجب از بین رفتن نظام دموکراتیک نوپا در این کشور شد گفت: مصر وارد مرحله بسیار تاریکی شده است اما این وضع همچنان ادامه دارد. چامسکی افزود:


نظامیان مصر قادر به رویارویی با مشکلات واقعی در این کشور نیستند و به نظرم این احتمال وجود دارد اوضاع بحرانی جدیدی در راه باشد. ما در وضع ناخوشایندی به سر می بریم ولی امکان دارد در آینده تغییر کند.


نوام چامسکی درباره گروه دولت اسلامی عراق و شام [داعش] گفت: سرکوب هر تلاشی برای برقراری دموکراسی سکولار در منطقه، مردم را دچار یأس و ناامیدی کرد و این مسئله موجب شد، مردم به دنبال گزینه دیگری باشند. هر چند که قدرت های خارجی در تشکیل این گروه نقش زیادی داشتند.


کشورهای عربی چند قرن از سوی قدرت های امپریالستی سرکوب شدند و امروز قسمت های زیادی از کشورهای عربی به علت کشمکش طایفه ای سنی و شیعی دچار چند دستگی شده اند. نوام چامسکی خاطر نشان کرد: قسمت اعظم این مشکل به علت اشغال عراق از سوی آمریکا و انگلیس بوده است، زیرا این اشغال موجب دامن زدن به جنگ طایفه ای شد. امروز بغداد به صحنه نبرد میان سنی و شیعه تبدیل شده است و این که آیا عراق در آینده تجزیه خواهد شد یا نه، اطمینان ندارم.

آگاهی و دانش مبنا وپایه کاهش و حذف خرافه در جامعه



 
MGID3291

 




آگاهی و دانش مبنا وپایه کاهش و حذف خرافه در جامعه


کاهش خرافه گرایی در پرتو افزایش آگاهی


نویسنده: محمد مراد بیات*

مهم ترین دلیلی که موجب ترویج خرافات در جامعه می شود بستن دریچه های آگاهی است.
اگر منافذ دانش گشوده باشد و مردم جامعه بتوانند در مسیر آگاهی قدم بردارند می توان امیدوار به برچیده شدن دام خرافه گرایی بود.
به بیان دیگر تنها در جامعه یی با دانش، بینش و نگرش عمیق است که عقلانیت حاکم می شود و آسیب های اجتماعی مجال کمتری برای جولان می یابند.
با رجوع به حوزه مباحث دینی و مذهبی جامعه ایرانی و دست یازیدن به آیات و احادیث اسلامی به خوبی اهمیت گسترش آگاهی در جامعه آشکار می شود.
در قرآن کریم صریحا به این موضوع اشاره شده است که «در جایی که دانش و آگاهی ندارید، قدم نگذارید».
    حدیث «کُلُّ ما حکم بِهِ العقلُ، حکم بِهِ الشّرعُ» نیز به روشنایی به این موضوع اشاره دارد. به این معنا که هرکجا شرع حکم می کند عقل آن را تایید و هرکجا عقل حکم می کند، شرع آن را تایید می کند. از این حدیث با عنوان اصلی اساسی در دین مبین اسلام تاکید شده است اما متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از گفتمان های دینی ما در جامعه با عقلانیت به عنوان روح اصلی دین، فاصله گرفته است. کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری نیز فریادی علیه خرافه گرایی ها است.
 بنابراین اگر محور عقلانیت، بر محور دین و افزایش آگاهی استوار باشد خرافه گرایی نیز از جامعه رخت خواهد بست. موضوع مهم دیگر که در ترویج خرافه گرایی تاثیر به سزایی دارد، تنگناهای اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران است که از دل آن تنگ نظری و خرافه گرایی ها بیرون می آید.
زمانی که مردم جامعه یی نمی توانند با حرکت بر محور دانش و آگاهی به حداقل های اقتصادی و اجتماعی دست یابند به تدریج به سمت خرافه گرایی نیل می کنند. به بیان دیگر بسیاری از کسانی که در دام خرافات اسیر می شوند یا از تنگناهای اجتماعی یا از مشکلات معیشتی رنج می برند.

بنابراین اگر اندیشه ها و نگرش های مختلف و متنوع زمینه بروز در جامعه بیابند در آن صورت در سایه تضارب آرا و تقاطی افکار، برق روشنایی زده می شود و در پرتو آن وادی خرافات رنگ می بازد و جرایمی چون رمالی نیز به تدریج از چهره جامعه زدوده می شوند.

    *جامعه شناس

نقش شهرداری در آلودگی هوای تهران


نقش شهرداری در آلودگی هوای تهران


محمد حقانی


دیروز شهردار تهران، طی سخنانی از وضعیت اسفناک آلودگی هوای تهران سخن گفته اند. سخنانی که با آمار و ارقام بسیاری همراه بود و شنونده را ضمن آنکه مجذوب خود می کرد، به این باور می رساند که پایتخت ایران چقدر آلوده و بی سامان است. اما دراین میان جای سوالی بی پاسخ باقی است. 

سوالی با این مضمون که دراین میان نقش «شهرداری» درراستای کاهش آلودگی هوا چیست و جایگاه آن کجاست؟ چرا که درسخنان قالیباف حتی اشاره یی به وظایف شهرداری و عملکرد آن نشده است.

این درحالی است که شهرداری بی شک یکی از متولیان اصلی کنترل و رسیدگی به وضعیت الودگی هواست. درچنین شرایطی شهرداری تهران چه کرده است؟

امروز حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو و گسترش آن از مهم ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا شناخته می شود. با این وجود، هنوز ما چه دربخش تکمیل مترو و چه درسایر بخش های زیرساختی با کاستی های بسیاری از سوی شهرداری مواجهیم.

شاید مترو بهترین مثال دراین میان باشد. متروی تهران هم اینک حدود ١٥٠ کیلومتر وسعت دارد و اگر شهرداری به وعده خود عمل کند، با راه اندازی خط ٣ تا پایان سال، این رقم به حدود ٢٠٠ کیلومتر می رسد. درحالی که تهران به روایتی به ٥٥٠ و به روایتی دیگر ٧٥٠ کیلومتر خط مترو نیاز دارد. اگر بپذیریم مطابق برنامه دوم شهرداری، هر سال ٣٠ کیلومتر به این خطوط اضافه شود، در انتهای ٥ سال، ما تازه به رکورد ٣٠٠ تا ٣٥٠ کیلومتر می رسیم که تا ارقام اعلام شده برای مترو تهران فاصله یی بعید دارد.

درست است که دولت های نهم و دهم تعامل و همکاری چندانی با شهرداری درراه تحقق اهداف و تامین بودجه های اجرای طرح های کلان و زیرساختی آن نداشته اند، ولی با این حال هنوز هم عملکرد شهرداری دربوته یی از نقد قرار دارد. چرا که باید پرسید:

درجایی که مترو بهترین گزینه برای رفع مشکل ترافیک و آلودگی هواست: چرا اولویت با احداث پروژه های پراشکالی چون: طبقه دوم صدر: تونل نیایش و... است؟ در واقع باید پرسید شهرداری تهران چگونه اولویت های طرح های خود را مشخص می کند؟ این سوال و ده ها ابهام دیگر ما را به این سو رهنمون می کند که خطاب به شهردار تهران بگوییم:




آقای شهردارخود شما به عنوان اصلی ترین متولی کنترل آلودگی هوا، چه کرده اید؟ بهتر نیست به جای گلایه از بقیه سازمان ها، کمی در عملکرد خود دراین حوزه بازنگری کنیم؟ چرا که لازمه هر فعالیت و اقدام مثبت و مثمر ثمری از سوی هر مدیری، درابتدای امر، نقد عادلانه عملکرد خود است. رویه یی که امیدواریم شهردار تهران هم به آن اعتقاد داشته باشد. 

  *رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر