وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.
وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

ماسوله و گیلان قطب گردشگری در اسیا وجهان (همراه با یاداشت روزانه من)

 

ماسوله زیر لحاف زمستانی

ماسوله معروف ترین روستای پلکانی ایران است که در 55 کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد. این شهر در ناحیه‌ای کوهستانی و جنگلی در دامنه‌ای صخره‌ای با وسعت 16 هکتار و ارتفاع 1050 متر از سطح دریای آزاد ساخته شده‌است. ماسوله در 32 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و20کیلومتری شهر ماکلوان قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است.

معماری،اگرچه مناطق جنوبی دریای خزر معمولأ با کوهها و روستاهای دست نخورده ومناطق مسکونی پوشیده شده است، اما در این میان نمی توان از ماسوله نام نبرد. ماسوله که در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی رشت و ۱۰۵۰ متربالاتر از سطح دریا قراردارد، به عنوان زیباترین روستای ناحیه به شمار می رود.

به این روستا که درنزدیکی رشت قرار دارد میتوان از طریق فومن و از گذرگاه زیبایی که پوشیده از جنگل است، رسید.

این روستا از بالکنهایی ساخته شده است که به طور بی قاعده قرارگرفته اند وخانه های آن کرم رنگ بوده وبا درختان همیشه سبزی احاطه شده اند.

این روستا به صورت شیب دار بوده، به طوریکه ارتباط با کوچه های اطراف غیرممکن است. این روستا امکانات زیادی برای بازدید کنندگانش ندارد اما مدل مارپیچ آن که بی نظیر است، و باعث شده همه را با وجود گرد و خاک و خشکی محل به سمت خود جذب کند وارزش یک روز سفراز رشت را داشته باشد.  

اگر از کنار بستر مواج و خروشان «ماسوله رودخان» که از ستیغ کوهستانهای ییلاقی ماسوله سرچشمه گرفته و از پایین روستا می‌‌گذرد به تماشا بایستی طبیعت زیبای ماسوله در نیمه نخستین سال، با طراوت و سرسبز است

مثل تکه‌های زمرد، و در نیمهٔ دوم سال، مانند قطعاتی از طلای ناخالص، لابه‌لای بناهای قدیمی و چشمگیر آن می‌درخشد و منظره‌ای بس دلپذیری و رویایی به آن می‌بخشد. روستا متشکل از چهار قسمت به نامهای «محلهٔ خانه‌بر» «محله مسجدبر» «اسدمحله» و « کش سر» است که در وسعتی به مساحت تقریبی صد و پنجاه هزار متر مربع رخ می‌نماید

 

 

 

معماری ماسوله

ماسوله دارای معماری منحصر به فردی است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می‌شوند. خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. ساختمان‌ها معمولاً از دو طبقه تجاوز نمی‌کنند

ماسوله به دلیل داشتن معماری منحصر به فرد در جهان،وجود کوهستان های مرتفع،جنگل و ییلاقات سرسبز و وسیع از توریستی ترین مناطق شمالی ایران میباشد

 

قلل مهم ماسوله عبارت‌اند از: شاه‌معلم (شامولوم)، آسمانکوه، لاسه سر، تروشوم و کله قندی. که قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان می‌باشد.

 

 

 

نقاط گردشگری

یکی از نقاط تاریخی منطقه ماسوله، سایت تاریخی کهنه ماسوله است. این سایت در 6 کیلو متری شمال غربی شهر ماسوله و در ارتفاع 1800متری از سطح دریا واقع شده است.

کهنه ماسوله روی تپه‌ای به وسعت تقریبی 8/. هکتار قرار دارد و آثار پایه دیوارها‌ی بناهای سنگی روی آن قابل مشاهده است.

طی کاوش‌های انجام شده سال‌های اخیر مشخص شده که این دیوارها متعلق به خانه‌ها واتاق‌هایی بوده که کوره ذوب آهن و فلزات دیگر در آنها وجود داشته است. در این اتاق‌ها آثاری از ظروف سفالی و ابزار فلزی متعلق به قرون پنجم و ششم هجری قمری به دست آمده است.

به نظر می‌رسد بدلایل نامشخص مردمان ساکن در این بنا ها این محل را ترک کرده و به تدریج در محل فعلی شهر ماسوله سکنی گزیده اند.

 

 

موقعیت ماسوله

شهر تاریخی ماسوله در جوار یکی از رودخانه‌های پر آب که به نام همین شهر نیز (ماسوله رودخان) معروف است شکل گرفته است.

جنگل‌های منطقه پوشیده از درختان راش، آزاد، بلوط، توسکا و زبان گنجشک می‌باشد که البته درختان آزاد و بلوط آن در گذشته بسیار بیشتر بوده است.

اقلیم منطقه ما سوله در تابستان معتدل و مرطوب و در زمستان سرد و مرطوب محسوب می‌شود. دمای متوسط سالیانه حدود 12 در جه سانتیگراد و متوسط رطوبت نسبی، میزان بارندگی و بارش برف سالیانه نیز به ترتیب 87% و حدود 700میلیمتر و800 میلیمتر می باشد.

سالیانه بیش از 35 روز به صورت یخبندان و بیش از 100 روز با مه غلیظ سپری می‌گردد. در مجموع اقلیم مطبوع منطقه و محیط طبیعی دلپذیر در چهار فصل سال از شاخصه‌های مهم زیست محیطی ماسوله می باشند. 

با این توصیفی که ماسوله دارد و در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته کمتر مشاهده می شود نباید برای مسولان گیلان غبطه خورد که نمی توانند از این همه الطاف خداوند که به ما عطا کرده  ان را مدیریت کرده وبا برنامه ریزی دقیق توریستهای زیادی را جذب و وارد گیلان کنندکه با این عمل  از بعد اقتصادی هم گیلان رشد می کند هم می توان مشاغل زیادی برای نسل بیکار ما در گیلان ایجاد نماید، نمایندگان گیلان در کجای ای قله ایسناده اند ؟ 

علیرغم اینکه همه انها مدعی اند که کشورهای پیشرفته را از نزدیک دیده اند چگونه نمی توانند با وحدت و یکدلی استان سر سبز ما را به یک قطب بزرگی از گردشگری و جذب توریست تبدیل کنند که می تواند چند برابر تولید برنج و محصولات دیگر در زندگی مردم استان تاثیر بگذارد .

 متاسفانه مسولان گیلان بشتر به فکر جناح های سیاسی خودشان هستند تا برای رفع بیکاری نسل سوخته استان ما وگرنه دلیلی ندارد که استانی که توانی جذب بیشترین توریست در خاورمیانه را دارد هیچ بهره ای از این نعمت خدادادی نبرد استانی که بشترین سطح تحصیلات عالی نسل جوان را در کشور دارد باید بیکار باشند تا کسانی وارد عرصه کار شوند  که نه تخصصی دارند ونه طرح و برنامه ای. 

 این است که استان ما شکل واقعی خود را نمی گیرد و ما هر روز از سوختن نسل جوان به انواع داروهای احتیاط اور می شنویم، افسوس که مسولان استان خم به ابرو نمی اورند علیرغم اینکه امار دقیق  معتاد شدن جوانان استان را دارند و می دانند در سال چند نفر نفله می شوند و چه خانواده های زیادی را عزادار می کنند، ایکاش نمایندگان گیلان به جای وعدهای آنچنانی در دوره تبلیغاتی هزینه تبلیغات  خود  را صرف نجات تنها یک فرد در استان می کردند تا می گفتیم که توانستند یک نسل را نجات دهند  

 هر سال دریغ از پارسال شعار پشت شعار اما کسی نیست از اقایان بپرسند اگر این همه تلاش کردید جرا گیلان سرسبز(که البته گول سر سبزی ان را می خورد همه فکر می کنند که به دلیل سر سبزی استان بی نیاز است)باید این همه بیکار داشته باشد چطور نمایندهای تبریز اصفهان شیراز و.... می توانند اما نمایندهای استان ما نه؟ البته ما توقع نداریم نمایندگان محترم معجزه کنند اما می توانند با وحدت و همدلی حق واقعی استان گیلان را بگیرند و در استان به درستی و بدون باند بازی و جناحی سرمایه گذاری کنند مهم نیست شما کدام جناح هستید مهم این است چکار برای استان کردید  

نمایندگان ما کمی وقتشان را برای جستجو در استان کنند و ببیند که جوانان ما با ان همه تخصص و تحصیلات در سطح بالا چگونه روزگار می چرخانند ایکاش می شد نمایندگان گیلان را در یک مکان جمع میکردیم و صادقانه به انها می گفتیم شما کجای قله هستید؟ و برای  رسیدن به این قله بالا جه طرح و برنامه ای دارید؟ امروز مشکل مردم گیلان بیکاری ،افزایش اعتیاد ،فقر اقتصادی ،باند بازی ،و نداشتن بزنگاهی برای گذران زندگیست ، و......

اقایان لطفا بشتابید و بیش از اینکه به فکر جناح و گروه مخصوص خود باشید  به فکر نجات استان برای رساندن به استانی ب به عنوان قطب گردشگری در اسیا ،اسیای میانه،اسیای شرقی و حتی غرب باشید ما از ژاپنیها کمتر نیستیم انها کوههای بایر را به منطقه زر خیز تبدیل می کنند ما چرا نه؟ 

انها نمایندگانشان برای رسیدن اقتصادشان به اوج قله تلاش می کنند برنامه می دهند و اگر نتوانستند نهایت استعفاء می دهند  ما چی ؟امید اینکه نمایندگان گیلان کمی بیدار شوند و بدانند در کجای قله ایستاده اند ، البته گیلان فقط ماسوله نیست دهها مکان گردشگری دارد که هر کدامشان قدمت  جند صد ساله دارد و توانایی جذب بیشترین توریست در اسیا را دارد. 

 بام سبز لاهیجان که عروس خاور میانه نام گرفته پاسخگوی میلیونها نفر می تواند باشد در همه شهرهای گیلان مکانهای گردشگری موج می زند(در واقع گیلان سرزمین شادابی وسبزینه است) افسوس که مسولان در گیلان توانایی جهانی کردنش را ندارند گیلان سر سبز توانایی در امد میلیاردی از صنعت توریست و گردشگری را در جهان داراست .

 اقایان نمایندگان محترم گیلان کمی از لاک جناحی بیرون بیایید و گیلان سر سبز را در یابید زمان به سرعت می گذرد مهم نیست جندین سال در مجلس بودید مهم این است برای طراوت بخشیدن به زندگی رفایی و اقتصادی و گردشگری استان چه کردید؟و برای نجات نسل تحصیل کرده با هوش و اگاه که هر سال به ان اضافه می شود چه برنامه ای ارایه دادید؟

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.