وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.
وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

ازدواج سفید و نگاه سه چهره به آن(معضل جدید اجتماعی)


ازدواج سفید و نگاه سه چهره به آن(معضل جدید اجتماعی)



یک خبر، سه چهره 
نگاهی به ازدواج سفید



یک تب گذرا را تبدیل به یک معضل نکنیم
    اشرف بروجردی *

    مشکلات مادی و بسیاری از مشکلات دیگری که پیش روی جوانان ما قرار دارد باعث شده تا بخشی از جوانان با استفاده از همین پدیده به رفع نیازهای عاطفی خود بپردازند. بسیاری بر این باورند که دولت باید جلوی چنین پدیده یی را بگیرد ولی تجربه نشان داده دخالت دولت در امور خصوصی اوضاع را بدتر خواهد کرد چرا که اجبار، نوعی واکنش مقاومتی به همراه دارد و دخالت دولت و تعیین حد یا حتی مجازات برای چنین پدیده یی می تواند نسل جوان ما را نسبت به این موضوع حریص تر کند. من معتقدم پدیده ازدواج سفید یک تب گذرا در جامعه ایران است و اگر از کنار آن بگذریم به مرور فروکش خواهد کرد.
    *نماینده سابق مجلس

    
    
    سختگیری درباره ازدواج موقت به ازدواج سفید منجر شد
    حسن موسوی چالک **

    در برخی کشور ها جهان از «ازدواج سفید» به عنوان «هم باشی سیاه» یاد می کنند و بر اساس این نوع ارتباط خانواده هایی شکل می گیرند که افراد ارتباط حقوقی با یکدیگر ندارند اما به عنوان زن و شوهر با هم زندگی می کنند. رواج این دست روابط تشکیل خانواده را با چالش روبه رو می کند و عملافرصتی را برای فرار از مسوولیت تشکیل خانواده فراهم می آورد. علاوه بر اینها زن ها در این زمینه بسیار آسیب می بینند. شرایط اقتصادی هم در رواج این دست روابط موثر است. ظهور و بروز و گسترش چنین روابطی تهدیدی جدی برای بنیان خانواده است و از طرفی سبب می شود، مساله افزایش نرخ رشد جمعیت جدی گرفته نشود و اجرای صحیح سیاست های جمعیتی را با مشکل روبه رو خواهد کرد. معتقدم اگر نسبت به ازدواج موقت که امری شرعی است این گونه سختگیری نمی شد شاید اصلاشاهد چنین رفتار هایی نبودیم.
    **رییس انجمن مشاوران و مددکاران اجتماعی خردگرایی باعث می شود تا راه سومی پیدا شود
    
    
    خردگرایی باعث می شود تا راه سومی پیدا شود
    سیدعلی آذین ***

    کشور ما به لحاظ جامعه شناسی در یک مرحله گذار به سر می برد. تسهیل ارتباطات در دنیای ماهواره و فضای مجازی شیوه های جدیدی از رفتار و سبک زندگی را به سرعت در معرض دید همه نسل ها به ویژه نسل های جوان تر قرار می دهد. برخوردهای متفاوتی با این شرایط محتمل است. مثلاً حاکمیت می تواند صرفا نظاره گر باشد و تحولات را تعقیب کند یا از همه ابزارهای ممکن برای کنترل این تغییرات و رفتار مردم به هرقیمتی استفاده کند. در اغلب کشورهای پیشرفته، خردگرایی باعث می شود تا راه سومی انتخاب شود: یعنی مسوولان امور مختلف در برابر این تغییرات نه تسلیم محض هستند و اجازه می دهند هر آنچه که می خواهد پیش آید و نه از هر راهکاری برای کنترل مطلق تغییرات اجتماعی استفاده می کنند. به عبارتی با مداخلات علمی و مبتنی بر بهترین شواهد تلاش می کنند که تغییرات، سمت گیری بهتری داشته باشند و آنجا نیز که مداخلات با حقوق شهروندی منافات پیدا می کند حداقل احتمال پیامدهای با آسیب بیشتر را تقلیل دهند. متاسفانه در کشور ما کمتر تلاش شده تا به این شکل با تحولات اجتماعی برخورد شود. کاستن از این میزان مستلزم اصلاحات اساسی در شرایط اقتصادی، فرهنگی، اشتغال و شاید از همه مهم تر استانداردهای اخلاقی در کشور است. در غیاب چنین مسیری یا در شرایط کند بودن حرکت کشور به این سمت، لازم است در کوتاه مدت با فرهنگ سازی و آموزش، کاری کرد تا جوانان با دیدی حساب شده تر و نقاد به این موضوع و پیامدهای آن بنگرند و در این خصوص دستگاه های مختلفی باید به وظیفه خود عمل کنند. مهم اینجاست که توجه داشته باشیم هرگونه برخورد احساسی و غیرکارشناسی با این مساله علاوه بر آنکه استقبال از این شیوه زندگی را کم نمی کند تنها به بی اعتمادی بیشتر جوانان به نهادهای فرهنگی و قانونی منجر خواهد شد. شخصاً معتقد هستم که پدران و مادران در این خصوص می توانند تاثیرگذاری بهتری بر جوانان داشته باشند به شرط آنکه بتوانند خودشان از مشاورین خبره بهره مند شوند.



    ***متخصص پزشک اجتماعی و سلامت جنسی
    

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.