دیرزمانی است که دیگر مزیت نسبی، خریداری ندارد و پویایی اقتصاد ملی و
ایجاد مزیت رقابتی، شرط اصلی ماندگاری در وادی تجارت بینالملل است.
جزیره
ناشناخته اقتصاد ایران که با افزایش تحریمها و تنگناهای تعامل با کشورهای
اروپایی در انحصار چینیها و دیگر شرکای سنتی بود، امروز بهدنبال
سیاستهای جدید دولت از انزوا بیرون میآید. چرخدندههای اقتصاد ایران با
حضور برندهای معتبر و غولهای صنعتی به تکاپو خواهد افتاد. در این موقعیت،
گویا ایران بهعنوان دروازه ورود به آسیایمیانه، مسیر رشد و توسعه صنعتی
را زودتر از دیگر عرصهها تجربه خواهد کرد. در این شرایط گذار، صنعت خودرو
بهعنوان یکی از پردرآمدترین صنایع در کشورمان نظر بسیاری از کشورهای
صاحبقدرت در این عرصه را به حضور در این بازار، جلب کرده است. همانطور که
پیشبینی شده بود زمزمههای بازگشت خودروهای وارداتی با برند کرهای و
اروپایی - مخصوصا آلمانی- بهطور رسمی به بازار ایران شنیده میشود و شرایط
ایجادشده، احتمال تحقق آن را افزایش میدهد. با توجه به لغو تحریمها،
واردات این خودروها رونق میگیرد و در عین حال قیمت این خودروها کاهش
نخواهد یافت، بلکه عوارض حاصل از آن و درآمد دولت رشد مییابد.
حضور رقبای
اروپایی شاید برای خودروسازان داخلی خوشایند نباشد ولی تاثیرات آن بر
اشتغالزایی، تسهیل فرآیند پیوستن به سازمان تجارت جهانی، توسعه دانش فنی و
نیروی انسانی ماهر، رعایت استانداردهای بینالمللی تولید، رقابتیشدن
قیمتها و افزایش کیفیت محصولات، معرفی فرصتهای اقتصاد ایران، کاهش معضل
آلودگی هوا و رونق در دیگر صنایع همکار، نظیر انرژی از سوی کارشناسان تایید
میشود.
شنیدهها از بازار خودرو، خبر ورود برند فورد و شورولت آلمان به
ایران را تایید میکند و پیشبینی میشود حضور این شرکتها برای
سرمایهگذاری و تولید مشترک در ایران خواهد بود و صرفا واردات و فروش خودرو
مدنظر نباشد. این شرایط همان فرصتی است که در صنعت هواپیمایی کشور به
واسطه لغو تحریمهای هوایی و انتخاب مسیر پروازی ایران به جای اوکراین
اتفاق افتاد و روزهای خوشی را برای فعالان این عرصه رقم زد و اعتماد دوباره
مردم را به این صنعت جلب کرد برای صنعت خودرو هم دور از نظر نخواهد بود.