وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

ویژگیهای یک ایرانی مدنی

ویژگیهای یک ایرانی مدنی

سی ویژگی که یک ایرانی احتیاج دارد

دکتر محمود سریع‌القلم  استاد دانشگاه شهید بهشتی است که همه تحصیلات خود را در آمریکا گذرانده است و قلم محبوبی در نسل جوان  دارد . ایشان طی یادداشتی ویژگی‌های انسان مدنی را لیست کرده است.

به گزارش ایسنا، تابناک این ویژگی‌ها را این چنین نوشته است:


۱ به شهروندان عادی بیشتر احترام بگذارد تا کسانی که پست و مقام دارند؛


۲ بتواند سی صفحه در مورد خود، روحیات و افکار خود بدون حتی یک جمله تکراری بنویسد؛


۳ برای خود به وسعت جهان، احترام قائل باشد؛


۴ در روز حداقل پانزده دقیقه برای شناخت خود وقت بگذارد؛


۵ از کسی سؤال خصوصی نپرسد؛


۶ برای هر سؤالی، چندین پاسخ متفاوت قائل باشد؛


۷ اختلاف خود با دیگران را با گفت‌و‌گو حل کند؛


۸ مبنای قضاوت در مورد انسان‌ها: ۹۵ درصد باطن و عمل آن‌ها، ۵ درصد.، ظاهرشان؛


۹ انتظارات خود را از دیگران به حداقل برساند. با توانایی‌های خود زندگی کند؛


۱۰ راستگویی و درستکاری را نه صرفاً یک فضیلت فردی بلکه استوانه آفرینش بداند؛


۱۱ برای کل جامعه و آینده آن تلاش کند و نه صرفا در گروه و اطرافیان خود؛


۱۲ در روز پانزده دقیقه با گُل و گیاه وقت بگذراند و رنگ‌ها را تقدیر کند تا بلکه قدری از قدرت، سیاست، پول و خودنمایی فاصله گیرد؛


۱۳ در صف خود‌پرداز بانک، یک متر از کسی که مشغول کار بانکی است فاصله بگیرد؛


۱۴ با عذرخواهی، فضای تنش‌ها را تخفیف دهد؛


۱۵ از نیاز به نمایش، عبور کرده باشد؛


۱۶ اگر می‌خواهد ثروتمند شود، نهاد‌های دولتی و حکومتی را ترک کند؛


۱۷ بر کسانی که با او تفاوت فکری و سلیقه‌ای دارند، القاب نگذارد؛


۱۸ در زندگی اجتماعی و سیاسی: ۹۵ درصد فکر و مطالعه و استدلال، ۵ درصد حس، شایعات و فضا‌ها؛

۱۹ تا بتواند در رانندگی بوق نزند؛


۲۰ به گونه‌ای رفتار کند که صاحبان قدرت سراغ او بیایند و نه بالعکس؛


۲۱ بخش مهمی از زندگی خود را برای به جای گذاشتن میراثی ارزشمند برای جامعه، طراحی کند؛


۲۲ هنگام به کار انداختن برف‌پاک‌کن‌ها برای شستشوی شیشه‌ها، اتوموبیل‌های اطراف را کثیف نکند؛


۲۳ برای هر انسانی، مستقل از اینکه چه فکری دارد و به کدام گروه تعلق دارد، ارزش انسانی قائل باشد؛


۲۴ از دوستی‌ها و به خصوص حلقه اول دوستان خود، مانند گُل مراقبت کند؛


۲۵ حداقل در دو کار گروهی به طور دائمی، برای فرو نشاندن منیت‌های خود، مشارکت کند؛


۲۶ اعتبار فکری افراد را در متون قابل اتکایی که تولید کرده‌اند، بداند؛


۲۷ وارد شبکه ذهنی منتقدین خود شود تا جهان آن‌ها را بهتر درک کند؛


۲۸ در رفتار اجتماعی و اخلاق فردی، قابل پیش‌بینی باشد؛


۲۹ به هیچ فرد، گروه و ملتی دشنام ندهد. با مخالفین خود، حقوقی رفتار کند؛


۳۰ و شأن و منزلت خود را به مراتب بالا‌تر از کسانی بداند که پست و مقام و منصب دارند.


یاداشت

درود بر استاد سریع القلم که با گفتارهای نابش جهت صحیح هم اندیشی و هم زیستی انسانی را ترویج و برای ساختن ایرانی ازاد اندیش تلاش می کند ، واز طرفی برای بازگشت  به فرهنگ غنی ایرانیان تلاش وبا قلمی شیوا  مطالبی زیبا که در شان ایران و ایرانی است می نویسد.درود بر شما آقای دکتر.

برای سلامتی سیمین بهبهانی شاعر پر آوازه ایران دعا کنیم(خداحافظ او باشد)

خانواده سیمین بهبهانی تمایل ندارند فعلا درباره وضعیت این شاعر صحبت کنند.
سیمین بهبهانی در بیمارستان بستری شدسیمین بهبهانی حال مساعدی ندارد و در بیمارستان بستری است.

فریبرز رئیس ‏دانا - مدیر نشر نگاه و ناشر آثار سیمین بهبهانی - در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت این شاعر غزل‌سرا گفت: من اکنون همراه با خانواده این شاعر در بیمارستان هستم، حال او مساعد نیست و هوشیاری‎اش پایین است.

او اضافه کرد: ایشان از شب گذشته (چهارشنبه) در بخش ویژه بستری است و باید برای او دعا کنیم.

خانواده سیمین بهبهانی تمایل ندارند فعلا درباره وضعیت این شاعر صحبت کنند.

سیمین بهبهانی‌ زاده‌ سال 1306 است و از میان آثار او می‌توان به «سه‌تار شکسته»، «جای پا»، «چلچراغ»، «رستاخیز» و «یک دریچه آزادی» اشاره کرد.


یاداشت

سیمین بهبهانی شاعر  پر آوازه و مردمی کشور ما که همیشه در کنار مردم ،و همراه آنها در سختی ها و خوشیها بود از جمله سه زن برتر تاریخ ماست که در زمینه شعر جایگاه ویژه ای درحیات این سرزمین دارد. از خداوند منان برای  شاعر بزرگ کشورمان  تندرستی وسلامتی ارزومندیم.

جهانی شدن اولویت اول کشور است

جهانی شدن اولویت اول کشور است




 
اولویت اول کشور، جهانی شدن است .
 

دکتر محمود سریع‌القلم چند وقت پیش سخنرانی را با مضمون تشخیص اولویت‌های کشور و لزوم مرتب کردن خواسته‌ها در جمع دانشگاهیان با رئیس جمهور و دولتمردان داشت، این استاد دانشگاه بنا به خواسته ما بخشی از این سخنرانی را به صورت یک یادداشت کوتاه در اختیار آرمان قرار داد. گفتار دکتر محمود سریع القلم در جمع دانشگاهیان به همت خود او به صورت یادداشتی آمده است که در ادامه یادداشت این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ذیل آمده است : «در روش‌شناسی علوم انسانی، هنگامی که بخواهیم مشکلی را ریشه یابی کنیم، نامعقول و غیرعلمی است که در نهایت به عنوان مثال به 245علت اشاره کنیم. طی 350سال گذشته، در علم اقتصاد، علم سیاست و علم روابط بین‌الملل، حدود22000کتب درسی نوشته شده که عموماً به این استنتاج دست یافته‌اند که باید درخت علت و معلولی مشکلات را ترسیم کنیم. از این منظر علمی، درخت علت و معلولی مشکلات ایران را به چه صورت باید ترسیم کرد؟ وقتی کتب، روزنامه‌ها، سایت‌ها و سخنرانی ها را هر روز مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم هر فردی، علتی و گوشه‌ای از این درخت تنومند را به ما گوشزد می‌کند. اما به راستی مشکل 1، 2و 3 کشور ما کدام است. همانگونه که هر فردی، هر بنگاهی، هر مؤسسه‌ای و هر دانشگاهی باید مسئله 1، 2، 3 خود را با دقت تشخیص و منابع و فکر و برنامه‌ریزی را بر آنها متمرکز کنند، دولت‌ها و حاکمیت‌ها نیز ضروری است به چنین امری مبادرت ورزند. طبیعی است که نمی‌توان از یک سخنرانی به سخنرانی دیگر، مسئله یک ایران را تغییر داد. نمی‌توان به تناسب حضاری که جمع شده‌اند، اولویت‌های کشور را تعیین کرد. غیرمنطقی است که 30 اولویت همسطح مقرر کنیم. نمی‌توان در سایه هرج ومرج اولویت‌ها، پیشرفتی به‌دست آورد. علت‌ها و مشکلات با هم مساوی نیستند. اکثریت معلول‌اند. ممکن است 1،‌2،‌3این فردی یک فرد، یک بنگاه، یک نهاد در زمان‌های مختلف تغییر کند. به عنوان یک استنباط که در طول 26 سال گذشته سال گذشته به آن پایبندی علمی و استدلالی داشته‌ام، معتقدم که مشکل اول کشور ما این است که در مدارها و دوایر بین‌المللی حضور ندارد، تعامل نمی‌کند، رقابتی ندارد و زندگی نمی‌کند. منظور از بین‌المللی شدن، جغرافیایی خاص نیست. به جز دو ـ سه کشور غربی، بقیه جهان غرب عموماً در وضعیت حفظ وضع موجود خود قرارگرفته‌اند. اگر می‌خواهید معنای بین‌المللی شدن را درک کنید، به کرة جنوبی سفر کنید. بین‌المللی شدن در3واژه خلاصه می شود: کیفیت، رقابت و استاندارد. سنگاپور در ده شاخص کلیدی توسعه یافتگی، رتبة اول تا سوم جهانی را دارد. این کشور که مساحتی در حد تهران دارد با جمعیتی حدود5/3 میلیون نفر و 5/1 میلیون نفر خارجی شاغل، 220میلیارد دلار تولید می‌کند که 63 درصد آن فناوری پیشرفته است. امروز برزیل از روسیه و انگلستان بیشتر تولید می‌کند اگر ما بین‌المللی شویم و با شرکت‌ها، مؤسسات و بنگاه‌های و دانشگاه‌های جهان و به‌خصوص آسیایی، رقابت کنیم، برای کشور با شوکتی مانند ایران، راضی نخواهیم شد که درصد قابل توجهی از مردم، سوار اتومبیل پراید شوند. اگر ما با کیفیت‌هایی جهانی زندگی کنیم، خیلی سریع، ترافیک و هوای آلودة تهران را اصلاح می‌کنیم. اگر ما در سطح جهانی رقابت کنیم و معنای تخصص را بهتر متوجه شویم، طبعاً برای یک فرد، دوازده حکم اجرایی صادر نمی‌کنیم. در شهر دوبی، 124 ملیت مشغول به کار هستند ضمن اینکه تعداد مساجد در این شهر از تهران بیشتر است. اگر ما در مدارهای بین‌المللی قرارگیریم، صنعت ما، سلامتی اداری و مالی ما، بخش خصوصی ما، محیط زیست ما، جاده‌های ما، کیفیت مدیران ما، عملکرد سه قوة ما و آنچه به مناسبت امشب ما برمی‌گردد، دانشگاه‌های ما، اصلاح خواهند شد. این کوتاه ترین، کم هزینه‌ترین و مطمئن‌ترین راهی است که ما را می‌تواند به پیشرفت و توسعه سوق دهد. مهمترین رکن یک دانشگاه، اساتید محقق و نوآور آن هستند. این ستون، 80 درصد اصالت یک دانشگاه است. آنچه آکسفورد،‌ام آی تی و دانشگاه ملی سنگاپور را ارزشمند کرده، جغرافیای آنها نیست بلکه کیفیت تحقیقاتی اساتید آنهاست. دانشگاهی ماهیتاً نقاد است و نقاد معتبر، کسی است که متون بین‌المللی داشته باشد. دانشگاهی بودن، شغل نیست؛ بلکه نوعی شیفتگی به شناخت و فهم پدیده‌ها،مستقل از ملاحظات سیاسی و سازوکارهای اداری ارتقا است. کلیدی ترین کانون آزادی در یک جامعه زنده، دانشگاه است. آزادی فکرکردن و آزادی شناخت پدیده‌ها آنگونه که هستند.

دانشگاه معتبر چه دانشگاهی است؟

دانشگاه معتبر، دانشگاهی است که در راهروهای دانشکده‌های آن، اساتید کره‌ای، اساتید آلمانی و اساتید مصری نیز حضور داشته باشند تا دانشگاهیان و دانشجویان در کوران بحث و نقد علمی، هم تواضع و اخلاق علمی کسب کنند چون با بین‌المللی شدن سطح و جایگاه خود را تشخیص می‌دهند و هم به آخرین استنباط‌ها و دریافت‌های علمی دسترسی پیدا می کنند. نکته آخر اینکه، به سهم خودم از فضای نوین عقلانیت در دانشگاه‌ها تشکر می‌کنم و اگر منطق این سخن و متن، اعتباری داشته باشد، امیدوارم در سال 1400، شاهد نهادینه شدن بین‌الملل گرایی در تاریخ دانشگاه‌های ایران عزیز باشیم»



 
 

جزایر سه گانه و نصب پرچم ایران روی آن(جزایری که همواره متعلق به ایران بوده)


جزایر سه گانه و نصب پرچم ایران روی آن(جزایری که همواره متعلق به ایران بوده)



نصب پرچم ایران نقض پیمان 1971 نیست


نویسنده: داوود هرمیداس باوند*



    جزایر سه گانه تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی جزایری است که در گذر تاریخی همواره متعلق به ایران بوده است و از آنجایی که در سال 1904 به دلیل اینکه این جزایر اهمیت استراتژیک داشت انگلیس آن را به صورت غیرقانونی اشغال کرد. به این ترتیب از سال 1904 تا 1971 به این اشغال ادامه داد و اختلاف تداوم یافت تا اینکه انگلیس اعلام کرد از خلیج فارس و شرق سوئز خارج می شود. در آن زمان امنیت خلیج فارس در دست ایران بود و ایران متوجه شد با خروج انگلیس، نگرانی شیخ نشین های منطقه افزایش می یابد و همکاری آنها لازم است. ایران در آن زمان با دید مسالمت آمیز و با میانجیگری انگلیس تفاهمنامه یی امضا کرد که حاکمیت ایران بر جزیره تایید شد، امنیت آن در اختیار ایران قرار گرفت و دریای سرزمینی جزیره نیز 12 مایل تعیین شد. در صورتی که دریای سرزمینی شارجه سه مایل بود. در آن زمان ایران موافقت کرد که جنوب جزیره یک پاسگاه پلیس داشته باشد و فلات قاره نیز به طور مشترک مورد استفاده قرار گیرد. این واقعیتی است که در مورد ابوموسی وجود داشت اما بعدها که امارات متحده عربی تشکیل شد و شارجه جزئی از امارات شد، اماراتی ها دعوای جدید و کاذبی را مطرح کردند که هر سه جزیره متعلق به شیخ شارجه و راس الخیمه است و ایران اشغال غیرقانونی انجام داده است.
    در صورتی که طبق توافقنامه همه چیز روشن بود. در مورد ابوموسی بارها ایران اعلام کرده است که برای مذاکره با امارات متحده عربی آماده مذاکره است اما امارات حاضر نیست تنها در مورد ابوموسی صحبت کند و می خواهد بحث را به دو جزیره دیگر شامل تنب بزرگ و کوچک نیز تسری دهد. اینکه امارات متحده از نصب پرچم ایران در ابوموسی شکایت کرده است هیچ مبنایی ندارد، زیرا ابوموسی یک جزیره ایرانی است و حق ایران است که پرچم خود را در این جزیره نصب کند. از سوی دیگر در شمال ابوموسی نیز همواره پرچم ایران برافراشته بوده و هیچ مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد. شاید اماراتی ها به نصب پرچم ایران در جنوب ابوموسی اعتراض دارند که پاسگاه پلیس آنها در آنها مستقر است که باز هم اعتراض آنها وارد نیست. برافراشته شدن پرچم ایران در ابوموسی به هیچ وجه آن گونه که امارات متحده عربی ادعا می کند نقض قرارداد 1971 بین دو کشور نیست.
    امارات هم می تواند در منطقه جنوب ابوموسی پرچم خود را داشته باشد اما کل امنیت ابوموسی در اختیار ایران است. در قرارداد 1971 نیز اعلام شده است که ایران از حاکمیت خود بر ابوموسی صرفنظر نخواهد کرد و در این قرارداد نیز چیزی در مورد نصب پرچم پیش بینی نشده است. بحث ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک یک بار در سال 1971 در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد. شورای امنیت در آن زمان رای داد که فقط طرفین مذاکره کنند و این موضوع را از دستور کار خود نیز خارج کرد. شورای امنیت در مورد مساله جزایر سه گانه می گویند تنها باید از طریق مذاکره حل و فصل شود و ایران نیز بارها برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است. ایران بارها گفته است در مورد ابوموسی آماده مذاکره است اما اماراتی ها فراتر از ابوموسی می خواهند. شورای امنیت می گوید زمانی که مذاکره انجام شد و به نتیجه نرسید آنگاه در صورتی که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته باشد باید در این شورا مطرح شود. بنابراین جزایر سه گانه مشمول هیچ یک از این فاکتورها نمی شود. در مورد دیوان لاهه نیز باید گفت در صورتی که بنا باشد موضوع در این دیوان مطرح شود باید بنا بر رضایت طرفین باشد. اگر یک طرف راضی نباشد دیوان صلاحیت رسیدگی ندارد اما در نهایت باید گفت که ایران هیچگاه بخشی از سرزمین خود را تحت رسیدگی مجامع بین المللی قرار نمی دهد، این یعنی خود ما در حق مالکیت خود تردید داریم. اینکه هر از چند گاهی این موضوع از سوی اماراتی ها مطرح می شود بیشتر اهرمی برای فضا سازی علیه ایران است.
    کشورهای عربی در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب بدون اینکه ماهیت تاریخی و سوابق موضوع بررسی شده باشد قطعنامه هایی علیه ایران و به نفع امارات تصویب شده است. این کشورها بیشتر برخورد قبیله یی دارند. برای مثال برای موریتانی و جیبوتی این موضوع اصلامهم نیست و آن را بررسی نمی کنند اما از آنجایی که پای یک کشور عربی در میان است، صرفا به دلیل عربی بودن به نفع آن رای می دهند. البته در مورد اسراییل چنین وحدت نظری وجود ندارد اما تصادفا در تنها موردی که چنین اتفاق آرایی بین کشورهای عربی به چشم می خورد، جزایر سه گانه متعلق به ایران است. با این وجود ایران برای مذاکره در صورتی که تنها در مورد امارات باشد آمادگی دارد اما امارات از مذاکره محدود به این موضوع خودداری می کند.
    
    کارشناس امور بین الملل*
    

حادثه آتش سوزی در زندان واحکام حقوقی آن آز دیدگاه حقوق دان مطرح کشور دکتر بهمن کشاورز


حادثه آتش سوزی در زندان واحکام حقوقی آن آز دیدگاه حقوق دان مطرح کشور دکتر بهمن کشاورز

آتش سوزی در زندان و حقوق زندانیان
 
دکتر بهمن کشاورز*
 
تردیدی نیست که امنیت زندانیان و زندان‌ها با سازمان زندان‌ها و از طریق عوامل نگهبانی است. واضح است باید اصول ایمنی در زندان‌ها به شدت رعایت شود. منظور از اصول ایمنی مسائل مربوط به سرمایش، گرمایش، سوخت رسانی و امثال اینهاست. زیرا فرد زندانی امکان جابه‌جایی بسیار محدودی دارد و از وسایل و ابزارهای برخورد با آتش‌سوزی و مانند اینها نیز برخوردار نیست. ثانیا چنانچه زندانی دچار حادثه‌ای شود، در صورت عمدی بودن یا شبه‌عمد و خطایی بودن حادثه، حسب مورد زندانی یا بستگان او از دیه برخوردار خواهند شد. ثالثا وقوع این حوادث و مجروح شدن و مصدوم شدن قانونا موجبات تخفیف یا عفو یا تغییر میزان مجازات نیست اما بدون شک این موضوع در قرار گرفتن نام زندانیان در فهرست عفو موثر خواهد بود و بدیهی است حسب مورد ممکن است مراجع رسیدگی‌کننده به پرونده‌ها یا قاضی مسئول اجرای احکام باید این مورد را برای اعمال اختیارات قانونی خود در نظر بگیرد. رابعا چنانچه نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات کارشناسان این باشد که بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت موازین قانونی در وقوع حادثه نقشی داشته یا موثر بوده آنگاه خسارات و دیه باید از طرف دولت پرداخت شود مگر اینکه حادثه ناشی از وجود اشکال در امکانات و ابزارها و مانند اینها نبوده باشد بلکه به افراد توجه داشته باشد. خامسا با عنایت به عمدی بودن حادثه مطرح شده است، نتیجه پیچیده‌تر خواهد شد زیرا ممکن است فردی زندانی به منظور ایجاد امکان فرار ایجاد حریق کرده باشد و در این حالت، این حریق که موجب فوت شده در فروضی می‌تواند مستوجب قصاص عامل آن باشد و در حالات دیگری در خور تعیین دیه. در عین حال اینکه ساختمان زندان چه وضعیتی داشته و آیا برای حوادث اینچنینی آمادگی داشته است یا نه نیز درخور توجه خواهد بود و می‌تواند باعث توجه یا تقسیم مسئولیت شود. وا... اعلم.
* وکیل پایه یک دادگستری