وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

سلطان سم در ایران چینها هستند و مسولین پاسخگو نیستند(نمونه آن گوجه فرنگی)


سلطان سم در ایران چینها هستند و مسولین پاسخگو نیستند(نمونه آن گوجه فرنگی)



وی اظهار داشت: هم اکنون هورمون اتفون (گاز اتیلن) به صورت قاچاق وارد کشور می شود، هرچند وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات تاکنون مجوزی برای واردات این ماده شیمیایی به کشور صادر نکرده اند.
استفاده بدون مجوز از هورمون یا گاز اتیلن اتفون قاچاق شده از چین برای رنگ بخشی کاذب به گوجه فرنگی های نارس، سبب شد تا اطلاعات هشدار دهنده دیگری در باره واردات بی رویه سموم کشاورزی به صورت قاچاق و غیرقاچاق از این کشور آشکار شود که کاربرد بدون مجوز و غیرسالم آن در عرصه کشاورزی و باغداری می تواند این سموم را تا سفره ها و جان مردم بکشاند.

بهره گیری از ماده ای شیمیایی هورمونی وارداتی از چین برای خوش رنگ کردن گوجه فرنگی، باعث نگرانی های مردم در مصرف گوجه شده است و این در حالی است که وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد هنوز واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده اند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در این زمینه گفت: هم اکنون در انتظار جوابیه معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه فرنگی تایید شود.

محمدعلی باغستانی در گفت وگو با ایرنا، درباره مصرف گاز اتیلن و اینکه این گاز برای تولید گوجه فرنگی مضر است یا خیر، افزود: گاز اتیلن (اتفون) با نام تجاری (Finish)که از کشور چین وارد می شود، نوعی ماده شیمیایی هورمونی است که از آن برای عمل آوری برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی استفاده می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون هورمون اتفون (گاز اتیلن) به صورت قاچاق وارد کشور می شود، هرچند وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات تاکنون مجوزی برای واردات این ماده شیمیایی به کشور صادر نکرده اند.

وی اضافه کرد: چندی پیش برای جلوگیری از مصرف این ماده، سازمان حفظ نباتات نامه ای را برای معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت ارسال کرد و قرار شد با پیگیری و بررسی های وزارت بهداشت تاییدیه مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه فرنگی داده و یا عدم مصرف این گاز نیز از طریق این وزارتخانه تعیین تکلیف و مشخص شود.

به گفته باغستانی، این ترکیب باید توسط هیات نظارت بر سموم کشور مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت امکان استفاده ثبت شود.

رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: وزارت بهداشت رفرنس تشخیص دهنده مسایل بهداشت مواد غذایی انسان است، بنابراین مصرف یا عدم مصرف این ترکیب باید از طریق این سازمان مورد تایید قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این موضوع توسط مسئولین وزارت بهداشت در دست پیگیری قرار دارد تا مصرف این ترکیب را برای گوجه فرنگی تایید کنند.

باغستانی با بیان اینکه 90 درصد سموم مصرفی کشور ما از چین وارد می شود، گفت: به تازگی نیز نامه ای از سوی سازمان حفظ نباتات کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه مصرف ترکیب اتفون (گاز اتیلن) مورد تایید است یا خیر، مورد پیگیری قرار گرفت و هم اکنون در انتظار پاسخ وزارت بهداشت در این خصوص هستیم.
وی ادامه داد: به دلیل آنکه وزارت بهداشت ترکیب این هورمون را برای تولید گوجه فرنگی در دست بررسی دارد، معتقد است باید کشاورزان از مصرف این ترکیب تا اطلاع ثانوی در تولید گوجه فرنگی خودداری کنند.

باغستانی افزود: در این راستا سازمان حفظ نباتات بخشنامه ای برای تمام کشاورزان و فروشندگان سموم کشور برای جلوگیری از فروش و مصرف گاز اتیلن تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است.

با توجه به سابقه چین در عرصه محصولات و تولیدات ناسالم از جمله شیرخشک نوزادی حاوی پودر ملامین که در این کشور سبب مرگ چندین کودک شد و موارد مختلف دیگر به دلیل نبود نظارت کافی، رعایت نشدن استانداردهای زیستی و سودجویی بسیار زیاد برخی واردکنندگان کالای قاچاق، واردات 90 درصدی سموم کشاورزی ازچین با احتمال زیاد ماندگاری در محصولات و تولیدات کشاورزی و باغی پس از برداشت و حتی شستشوی قبل از مصرف به دلیل نفوذ در لایه های درونی می تواند مخاطره برانگیر باشد و اقدام فوری مسئولان را می طلبد.

روز جهانی حقوق بشر و حقوق انسانها


بمناسبت دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر

روز دهم دسامبر مصادف است با روز جهانی حقوق بشر. اعلامیه جهانی حقوق بشر در روز دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. مروری داریم بر انسان و حقوقش بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر…


حقوق برابر برای همه انسان‌ها
(ماده ۱)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اعلامیه جهانی حقوق بشر در روز دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید؛ اعلامیه‌ای که هدف آن حفظ حقوق انسان‌ درعرصه‌های مختلف از بدو تولدش بود. طبق ماده‌ی ۱ این اعلامیه “تمام افراد بشر آزاد به دنیا می‌آیند و از لحاظ حیثیت و کرامت و حقوق با هم برابرند.” اعلامیه جهانی حقوق بشر برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت از ارزش اجرایی برخوردار نیست.


برخورداری و استفاده از حقوق
(ماده ۲)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در ماده دوم اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است که “هر فردی می‌تواند بی‌هیچ گونه تمایزی، به ویژه از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، بینش سیاسی یا هر عقیده‌ی دیگر، و همچنین منشاء ملی یا اجتماعی، ثروت، ولادت یا هر وضعیت دیگر، از تمام حقوق و همه‌ی آزادی‌های ذکر شده در این اعلامیه بهره ‌مند شود.” اگر چه باید اذعان داشت که تا اجرای عمومی و همگانی این حقوق هنوز فاصله زیادی باقیست.


حق زیستن و آزادی
(ماده‌های ۳، ۴ و ۵)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

طبق ماده ۳ “هر فردی از حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی برخوردار است”. در ماده ‌۴ آماده است که “هیچ فردی را نباید در بردگی یا بندگی نگاه داشت” و بنا بر ماده ۵ “هیچ انسانی نباید شکنجه شود یا تحت مجازات یا برخوردی ظالمانه، ضدانسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد.”. بنابر گزارش سازمان عفو بین‌الملل در طی پنج سال گذشته در ۱۴۱ کشور جهان، شکنجه و سوءرفتار صورت گرفته است.


حق برابری در مقابل قانون
(ماده ۶ تا ۱۲)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

هر انسانی حق دارد که دعوایش در دادگاهی مستقل و بی طرف، منصفانه و علنی رسیدگی شود. (ماده‌های ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲). هر شخص متهم به بزهکاری بی‌گناه محسوب می‌شود تا زمانی که جرم او به طور قانونی محرز گردد (ماده ۱۱). همه‌انسان‌ها در مقابل قانون برابرند (ماده ۷). هیچ فردی نباید بطور خودسرانه توقیف، حبس یا تبعید شود (ماده ۹). طبق کمیساریای عالی حقوق بشر این حقوق در ۴۴ کشور جهان رعایت نمی‌شود.


هیچ انسانی “غیرقانونی” نیست
(ماده ۱۳ تا ۱۵)

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

“هر شخصی حق دارد در داخل یک کشور آزادانه رفت‌وآمد کند و اقامتگاه خود را برگزیند. او همچنین حق دارد که هر کشوری از جمله کشور خود را ترک کند” (ماده ۱۳). هر فردی حق دارد برای گریز از شکنجه، تعقیب و آزار از کشورهای دیگر درخواست پناهندگی دهد و از این حق برخوردار شود (ماده ۱۴). هر شخصی حق داشتن تابعیتی را دارد (ماده ۱۵). طبق برآورد سازمان ملل حدود ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان از حق داشتن تابعیت محرمند.


جلوگیری از ازدواج‌های اجباری
(ماده ۱۶)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

زنان و مردان بالغ پیش، در حین و پس از زناشویی حقوقی مساوی دارند. “ازدواج حتماً باید با رضایت کامل و آزادانه زن و مرد صورت گیرد. خانواده نیز باید از حمایت جامعه و دولت بهره مند شود”. اگرچه آمار دقیقی درباره ازدواج‌های اجباری وجود ندارد، اما کارشناسان شمار دختران و زنانی را که در سراسر جهان قربانی ازداوج‌های اجباری هستند، بیش از ۷۰۰ میلیون نفر برآورد می‌کنند.


حق مالکیت
(ماده ۱۷)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

“هر شخص به تنهایی یا به صورت جمعی حق مالکیت دارد. هیچ فردی را نباید خودسرانه از حق مالکیت محروم کرد”. در بسیاری از نقاط جهان انسان‌ها از خاکشان رانده می‌شوند، چون سند مالکیت ندارند. شهرسازی، استخراج منابع طبیعی، ایجاد زمین‌های کشاورزی یا ساختمان‌سازی، به‌عنوان نمونه به منظور برگزاری جام جهانی فوتبال، از جمله مواردی هستند که در آنها انسان‌ها به ترک خاکشان مجبور می‌شوند، آنهم بدون دریافت هیچ غرامتی.


حق آزادی اندیشه و بیان
(ماده‌های ۱۸ تا ۲۰)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

طبق ماده ۱۸ اعلامیه حقوق بشر “هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود”. هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد (ماده ۱۹) و طبق ماده ۲۰ “همه انسان‌ها حق دارند از آزادی تشکیل اجتماعات، مجامع و انجمن‌های مسالمت‌آمیز بهره‌مند شوند”. سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که در حال حاضر ۱۵۶ روزنامه‌نگار در کشورهای مختلف جهان در بند هستند.


حق مشارکت
(ماده‌های ۲۱ و ۲۲)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در ماده ۲۱ آمده است که “هر شخصی حق دارد، در اداره امور عمومی کشور خود، مستقیماً یا به واسطه نمایندگانی که آزادانه انتخاب شده باشند، شرکت جوید”. افزون بر این هر فردی به عنوان عضو جامعه حق امنیت اجتماعی دارد و مجاز است به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود دست یابد (ماده ۲۲). بومیان استرالیا در سال ۱۹۶۷ به حق رأی دست یافتند و زنان کویت نیز از سال ۲۰۰۵ می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.


حق اشتغال
(ماده‌های ۲۳ و ۲۴)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بنا بر ماده ۲۳ “هر شخصی حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب کند و از شرایط منصفانه و رضایت‌بخشی برای کار برخوردار شود. همه حق دارند که بی‌هیچ تبعیضی، در مقابل کار مساوی مزد مساوی بگیرند. هر کسی که کار می‌کند، حق دریافت مزدی منصفانه و رضایت‌بخش را دارد.” و در ماده ۲۴ آمده است که “هر فردی حق استراحت، فراغت و تفریح دارد”. به گزارش بانک جهانی ۲۰۰ میلیون نفر در جهان بیکار هستند.


حق زندگی شایسته
(ماده ۲۵)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده که “هر شخصی حق دارد که از سطح زندگی مناسب برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده‌اش، به ویژه از حیث خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت‌های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری برخوردار شود. مادران و کودکان حق دارند که از کمک و مراقبت ویژه برخوردار شوند.” به گفته‌ی کارشناسان امروز یک هفتم از جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برد.


حق آموزش و پرورش
(ماده ۲۶)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

در ماده ۲۶ آمده است که “هر شخصی حق دارد که از آموزش و پرورش بهره‌ مند شود. آموزش ابتدایی و پایه باید برای همگان اجباری و رایگان باشد. هدف آموزش و پرورش باید شکوفایی کامل شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی باشد.” طبق گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا یک پنجم شهروندان اروپا در خواندن و نوشتن مشکل دارند. شمار بیسوادان در جهان ۷۷۵ میلیون نفر برآورد می‌شود.


دانش و هنر
(ماده ۲۷)

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

طبق ماده ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر “هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع سهیم و شریک شود و از هنرها و به ویژه از پیشرفت علمی و فواید آن بهره‌ مند گردد”. همچنین هر فردی حق دارد از حمایت منافع معنوی و مادی آثار علمی، ادبی یا هنری خود برخوردار شود. امروزه پخش و توزیع دیجیتالی آثار از موضوعات مورد مناقشه است و بسیاری‌ها از دارندگان اثر معتقدند که حقوقشان در این راستا نقض شده است.


حقوق و مسئولیت
(ماده‌های ۲۸ تا ۳۰)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در ماده ۲۸ آمده است که “هر شخصی حق دارد خواستار برقراری نظمی در عرصه اجتماعی و بین‌المللی باشد که حقوق و آزادی‌ها را به تمامی تأمین و متحقق سازد”. هر فردی فقط در برابر جامعه وظایفی بر عهده دارد (ماده ۲۹). هیچ حکومت، جمعیت یا فردی حق ندارد که حقوق همگانی بشری را محدود سازد (ماده ۳۰). تمامی کشورهای عضو سازمان ملل اعلامیه جهانی حقوق بشر را امضا کرده‌اند.

درسهای از استاد معتمد نژاد(روحش شاد)


درسهای از استاد معتمد نژاد(روحش شاد)



آموزه های استاد معتمدنژاد


نویسنده: منصور ساعی*

من از سال ١٣٨١ تا ١٣٨٩ دانشجوی مستقیم استاد کاظم معتمدنژاد بودم. گرچه سال ها قبل نیز با مطالعه کتاب ها و مقالات ایشان شاگرد غیرمستقیم شان بودم. بهترین دوران زندگی ام، یعنی دوره کارشناسی ارشد و دکتری ام دانشجوی استاد بودم. محور مطلب من امروز آموزه هایی است که من به عنوان آخرین نسل دانشجویانش از ایشان در سر کلاس هایش، از نوشته ها و آثارش آموختیم.
    
    
آموزه اول: تبیین آزادی اطلاعات و ارتباطات
     معتمدنژاد به آزادی اطلاعات باور داشت و به این موضوع به طور مستمر در آثار و تالیفات، پژوهش ها و سخنرانی ها، مجامع علمی و کلاس های درس می پرداخت. وی دسترسی به اطلاعات را حق هر انسانی می دانست و همانند استادان برجسته جهان، از «حق ارتباط» و «حق اطلاع» برای هر انسانی سخن گفت. منظور استاد از آزادی اطلاعات، «حق دسترسی افراد به اطلاعات واخبار موجود در دستگاه ها و موسسات عمومی و خصوصی» بود. وی براین باور بود که دولت نه مالک، بلکه امانتدار اطلاعات است و دولت باید اطلاعاتی را که در اصل متعلق به شهروندان است، در اختیارآنها قرار دهد.
    
    آموزه دوم: تبیین علمی و عملی ضرورت آزادی مطبوعات و رسانه ها
    استاد که خود حقوقدان نیز بود، براین باور بود که پیش زمینه ضروری برای ایفای نقش های بنیادی و حرفه یی رسانه ها، از جمله اطلاع رسانی شفاف و حداکثری و نظارت بر محیط سیاسی و اجتماعی (نقش رکن چهارم دموکراسی)، پذیرفتن، به رسمیت شناختن، نهادینه شدن آزادی بیان و مطبوعات است. ایفای چنین نقش هایی از رسانه ها زمانی انتظار می رود که قوانین، آزادی بیان، آزادی اطلاعات و آزادی رسانه ها را به رسمیت بشناسند، ازآن پشتیبانی و حمایت کنند.
    
    آموزه سوم: مخالفت با سانسور پیش از انتشار و تبیین ضرورت استقرار نظام تعقیبی در حوزه تاسیس و اداره رسانه ها
    به باور استاد، راه استقرار و توسعه آزادی رسانه ها و مطبوعات پیروی از نظام حقوقی تعقیبی است نه نظام پیشگیرانه. در این نظام هیچ گونه محدودیتی جز در موارد استثنایی پیش بینی شده در قوانین، برای تاسیس و اداره مطبوعات وجود ندارد و افراد و شرکت ها و جمعیت ها می توانند با آزادی کامل یا تنها با تسلیم اعلام نامه یا تقاضای ثبت نام نشریه، رسانه، روزنامه ها یا مجله های مورد نظر خود را منتشر کنند. وی مخالف نظام مطبوعاتی کنونی یعنی نظام حقوقی پیشگیرانه و مبتنی بر اعطای مجوز و پروانه انتشار است که راه سانسور پیش از انتشار و اعطای مجوز به افراد غیرحرفه یی و دارای رانت را باز می کند.
    
    آموزه چهارم: تبیین ضرورت فعالیت رسانه های مستقل، متنوع و کثرت گرا در جامعه ایران
    استاد براین باور بود که در جامعه اطلاعاتی کنونی، رسانه های موفق در جامعه ایران رسانه هایی هستند که دارای استقلال سیاسی (عدم دخالت دولت در امور رسانه یی و سیاست های رسانه وسرنوشت رسانه ها و خبرنگاران)، استقلال مالی (عدم وابستگی مالی از طریق یارانه و آگهی و هرگونه کمک دولتی)، استقلال محتوایی (از فشارهای مختلف) باشند و بازنمایی کننده دیدگاه های متنوع و متکثر و دارای محتوای توسعه گرا و فراگیر باشند. به عبارتی استاد تنوع و تکثر رسانه یی را یک ضرورت جامعه دارای تنوع قومی، مذهبی، زبانی و فرهنگی می دانست.
    
    آموزه پنجم: تبیین مقوله ضرورت استقلال حقوقی حرفه روزنامه نگاری
    استاد مدام در مقالات و مباحث شان، مهم ترین عوامل موثر در کارآمدی رسانه ها و حرفه روزنامه نگاری را تدارک و تصویب قوانین و مقررات حقوقی ضروری برای تامین استقلال حرفه روزنامه نگاری می دانست.
    وی برآن بود: همان گونه که برخی مشاغل همچون پزشکی، وکالت دادگستری و معماری دارای نظام های حرفه یی خاص هستند، باید به تدوین مقررات حقوقی حرفه یی روزنامه نگاران و وضع قوانین و مقررات ضروری برای تامین استقلال نظام حاکم براین حرفه در ایران پرداخت.
    معتمدنژاد معتقد بود: تجربه کشورهای موفق نشان می دهد که نابسامانی ها وناهنجاری های مختلف فعالیت های مطبوعاتی و ارتباطی که بیشتر از تزلزل شغلی، نااطمینانی مالی، عدم تامین اقتصادی و اجتماعی و همچنین بیم تهدید و تعقیب های سیاسی و قضایی ناشی می شوند، با تامین استقلال حقوقی حرفه روزنامه نگاری از میان رفته اند.
    استاد تاکید می کرد که تدوین و تصویب قانون استقلال حرفه روزنامه نگاری زیر بنای کارآمدی و عملکرد درست رسانه ها و روزنامه نگاران است. در مقوله اصول حقوقی استقلال حرفه روزنامه نگاری، تعریف قانونی روزنامه نگار حرفه یی و شرایط برخورداری همکاران تحریریه یی رسانه ها از صفت روزنامه نگار حرفه یی و چگونگی صدور کارت هویت حرفه یی، مقررات حقوقی حاکم بر روابط بین روزنامه نگاران و صاحبان و مدیران موسسات رسانه یی و شرایط اشتغال و فعالیت روزنامه نگاران و حقوق مادی و معنوی آنان مورد بحث قرار می گیرد.
    
    آموزه ششم: تبیین مطالعات انتقادی و ضرورت روزنامه نگاری انتقادی برای جامعه ایران
    یکی از بهترین کلاس های استاد، کلاس مطالعات انتقادی بود. استاد با تدریس تئوری های نظریه پردازان برجسته مکاتب انتقادی، به ما آموخت که رسانه ها نباید در خدمت نهاد قدرت قرار گیرند و ایدئولوژیک باشند. استاد «سواد انتقادی» ما را ایجاد و تقویت کرد. ما را به سرچشمه های روزنامه نگاری انتقادی برد.
    وی براین باور بود که نظارت رسانه یی با مقوله «نقد و انتقاد» همزاد است. به این سان که نمی توان بر پدیده، تصمیم وعملکردی نظارت کرد اما از آن انتقاد نکرد.
    وی برآن بود که رسانه ها صرفا ثبت کننده وقایع اجتماعی نیستند بلکه چشم و گوش افکارعمومی هستند. آنها سرسختانه خطاها و نواقص و اشتباهات دولت و سازمان ها را پیگیری می کنند و این امر احساس سرزندگی و شادابی به رسانه و جامعه می دهد. اگر شهروندان اطلاعات ناقصی در مورد عملکرد کارگزاران و نهادها داشته باشند، دولت ها احساس مسوولیتی در قبال آنها نمی کنند و پاسخگوی آنها نخواهند بود.
    
    آموزه هفتم: تبیین جایگاه و نقش روزنامه نگاری توسعه و ارتباطات توسعه
    استاد پژوهشگر برجسته حوزه ارتباطات، روزنامه نگاری و توسعه بود. براین باوربود که نظام های رسانه یی و روزنامه ها در کشورهای در حال توسعه، هر یکی نقشی بی بدیل در توسعه کشاورزی و صنعت، سوادآموزی و آموزش، مردمسالاری، بهداشت و تنظیم خانواده و مقابله با آلودگی محیط زیست، توانمندسازی گروه های به حاشیه رانده شده و توسعه پایدار عرصه ملی، محلی، سازمانی ونهادی دارند. وی اعتقاد داشت که حضور فعال روزنامه نگاری توسعه برای بهبود و توانبخشی اوضاع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می انجامد.
    نگاه استاد به توسعه و نقش ارتباطات در توسعه درون زا بود و کپی کردن و تبعیت از الگوهای غربی را هرگز در آثارش توصیه نکرد.
    * پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه

    

اسید پاشی از اصفهان تا تهران


اسید پاشی  از اصفهان تا تهران



یاداشت روز 
از اسید پاشی اصفهان تا اسید پاشی تهران


نویسنده: نعمت احمدی

موضوع اسید پاشی اصفهان کل جامعه را درگیر این مساله غیر انسانی کرد اینکه تا هم اکنون مسببین اسیدپاشی اصفهان با وجود تاکید مسوولان عالی قضایی کشور متاسفانه باعث شده که گمانه زنی های غیرواقعی از جایگاه اسید پاشان بین مردم تکرار شود. مردم حق دارند بپرسند چرا و چگونه در شهری مانند اصفهان که اتفاقا پنجره جهانی و ویترین جهانگردی کشورمان است و درست زمانی که می رود وضع
    رفت و آمد جهانگردان به کشور سروسامانی بگیرد و از آثار روبه تصاعد ورود جهانگردان به ایران خصوصا اصفهان یاد می شود داستان اسید پاشی امنیت مهم ترین شهر فرهنگی، تاریخی کشور را نشانه می رود.
  بعد از اسید پاشی های اصفهان دو حادثه دیگر در دوسوی کشور به وقوع پیوست: نخست برخوردی که با زنان و دختران در شهر جهرم صورت گرفت و چند روزی فضای این شهر را در التهاب فرو برد و چون دختران جوان خصوصا دانشجویان را نشانه گرفته بودند فضای آموزشی شهر جهرم می رفت که تب آلود شود که خوشبختانه عامل و عاملین حادثه دستگیرشدند. صرف نظر از جایگاه و موقعیت عامل حمله شهر جهرم به دختران و زنان سرعت عمل نیروهای انتظامی و امنیتی این شهر مثال زدنی شد و تصریح مسوولان امنیتی این شهر که بر فضای امنیتی شهر احاطه کامل دارند این پرسش را به وجود آورد مگر مسوولان امنیتی، انتظامی اصفهان بر فضای امنیتی شهر احاطه ندارند؟ حادثه بعدی برمی گردد به اسید پاشی مورخه ٩/٩/٩٣ تهران که یکی از مسوولان بیمارستانی در تهران توسط موتور سواری مورد حمله قرار می گیرد هنوز خبر به درستی در رسانه ها منعکس نشده بود که خوشبختانه خبر از دستگیری مسببین داده شد، سرعت عمل مسوولان امنیتی انتظامی شهر جهرم و سرعت عمل مسوولان امنیتی انتظامی تهران در مقابل عدم شناسایی مسببین اسید پاشی های اصفهان نوعی دوگانگی را به وجود آورده است. امروز اکثردانشجویان حداقل از نگارنده سرکلاس این پرسش را داشتند که حق داریم گمانه زنی هایی که شاید درست نباشند را نسبت به عاملین اسیدپاشی های تهران داشته باشیم و براین باور باشیم که اگر مسوولان امنیتی انتظامی اراده کنند با توجه به اشراف کامل این نیروها، قادرند به سرعت، حتی وقتی که کمترین رد و نشانی از عامل یا عاملین جنایتی ندارند با توجه به اشراف و احاطه خود، عاملین را دستگیرکنند چرا در مورد موضوع اصفهان چنین نمی کنند؟ در پاسخ دوستان دانشجو گفتم مساله یی شخصی نسبت به صاحب این قلم اتفاق افتاده که با تاسف با وجود گذشت نزدیک به یک ماه کماکان نیروهای انتظامی و دادسرای شهرستان ساوه نتوانستند کمکی به اینجانب کنند و از شیوه بررسی پرونده امیدی هم به بازگشایی رمز حادثه ندارم. داستان ازاین قرار است که در شب بعد از ظهر عاشورا در حالی که نگارنده و همسرم در مزرعه ام در ساوه بودیم عده یی سارق که ظاهرا مسلح هم بودند با ورود به مزرعه و بستن دست و پای کارگران مقادیر معتنابهی پسته تولیدی امسال که آماده حمل به بازاربود را به سرقت بردند. همان ساعات اولیه اطلاع رسانی شد، با اینکه وزن محموله قابل توجه است تا هم اکنون خبری از سارقان نیست که هیچ، از شیوه بررسی پرونده هم امیدی به بازگشایی این سرقت سازمان یافته نمی رود. همه این موضوعات دلیل نمی شود که زحمات پلیس را پاس نداریم اما هم نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که عدم سرعت عمل یا کوتاهی هم با تاسف مردم را وادار به قضاوت هایی می کند که هم اکنون نسبت به اسید پاشی های اصفهان و جهرم و تهران دارند که از قول معصوم است، نعمتان مجهولتان الصحت والامان. وقتی امنیت را همزاد صحت دانسته اند چرا صحت و سلامتی را به جامعه بازنگردانیم، وقتی می دانیم که امکان کشف موضوعات در صورتی که اراده یی باشد دور از دسترس نیست.

چیزهای که در مورد مغز نمی دانیم


چیزهای که در مورد مغز نمی دانیم


مغز انسان همواره جذاب ترین و پیچیده ترین عضو است. چون اطلاعات و خاطرات در آن می ماند.
به گزارش نامه نیوز ، از طریق آن  قادر به فکر کردن هستیم،  یاد میگیریم  و  احساسات را کنترل میکنیم.دانش امروزه گام های بلندی  در باره مغز انجام داده است، اما هنوز هم  ما در مورد این مرکز کنترل, اطلاعات زیادی نداریم.در اینجا چند حقایق در مورد مغز را بیان می کنیم که  احتمالا از آنها اطلاعی نداشتید

مغز  احساس درد نمی کند
مغز  از ابزار اصلی بدن برای شناسایی و واکنش به درد استفاده  شود، ولی درد خودش را حس نمی کند. شاید بگوئید پس چگونه سردرد را احساس می کنیم؟ هنگامی که  سردرد  وجود دارد، درد ناشی از فشار بر روی عروق خونی یا بافت های عصبی اطراف مغز، است و خود مغز نیست 
هنگامی که  بیدار هستید، مغزتان برقی کم وات ایجاد میکند

مغز شامل حدود 90 میلیارد نورون است. فعالیت مغز  هرگز متوقف نمی شود،  یک نورون منفرد  مقدار کمی  برق دارد که ، تمام سلول های عصبی با هم  به اندازه کافی برق تولید می کنند

مغز  قوی تر از یک ابر رایانه است
اگر مغز انسان یک کامپیوتر بود، می توانست 38 هزار تریلیون  کار در هر ثانیه انجام  دهد و در  حدود 3584 ترابایت حافظه نگه دارد.یکی از قدرتمند ترین  ابر رایانه Blue Gene  است  توانایایی محاسبه 92 تریلیون  در ثانیه و 8 ترابایت فضای ذخیره سازی دارد.

تقسیم مغز به دو نیمکره  چپ و راست  یک اسطوره است
نورون اطلاعات  مغز  را با سرعتی  بیش از 241 kmph منتقل میکند.لمس یک وسیله گرم توسط نورونهای حسی موجود در پوست  به مغز و نخاع  با سرعت بیش از 241 کیلومتر در ساعت انتقال میابد.هنگامی که پیام دریافت شده، مغز شما این پیام را  باز میگرداند، با استفاده از نورونهای حرکتی، از طریق نخاع  گرما حس می شود. نورونهای حرکتی این اطلاعات در سرعت بیش از 322 کیلومتر در ساعت را منتقل می کنند.
هنگامی که  چیز جدیدی یاد میگیرید ساختار مغز  تغییر میکند
هنگامی که   فعالیتی را یاد میگیرید و تمرین میکنید مثلا  فعالیتی مانند شنا کردن و یا دوچرخه سواری، مغز شما  پیام ها را به  همراه مسیرهای نورون خاص بارها و بارها،  ارتباطات جدید  ایجاد میکند. ساختار مغز هر بار که یاد میگیرید و یا یک فکر یا خاطره جدید بوجود می آید تغییر می کند

پنج تا 10 دقیقه کمبود اکسیژن و آسیب دائمی مغز
پس از پنج تا ده دقیقه  کمبود اکسیژن،  به احتمال زیاد آسیب جدی و احتمالا غیر قابل برگشت مغزی رخ میدهد. در آسیب دائمی مغزپس از چهار دقیقه  نفس نمی کشد سلول های مغز  شروع به مردن میکنند. بعد از گذشت 15 دقیقه از کمبود اکسیژن، زنده بودنغیر ممکن است.

مغز انسان نزدیک به 60 درصد چربی دارد
اسیدهای چرب برای کارکرد مطلوب توانایی مغز  سنجیده می شود ،  این سطح چربی  باید حفظ شود  تا به اختلالات عصبی دچار نشوید

منبه : دکتر سلام