وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

وبلاگ اختصاصی روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله - رضا بژکول این وبلا گ جهت بیان و پی گیری مشکلات روستای حاج سلیم محله تشکیل شده است.

بازدید سه میلیونی گردشگران از پایگاه میراث جهانی(بخصوص تخت جمشید)

بازدید سه میلیونی گردشگران از پایگاه میراث جهانی(بخصوص تخت جمشید)


آمار بازدید نوروزی از میراث جهانی/ تخت جمشید ۶۰۰ میلیون درآمد داشت

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - مهر نوشت:






مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی از درآمد ۶۰۰ میلیونی تخت جمشید از محل فروش بلیت های نورزی خبر داد و گفت: از ۲۹ اسفند ۹۳ تا ۱۳ فروردین امسال حدود ۳ میلیون نفر از پایگاههای میراث جهانی بازدید کردند.

فرهاد عزیزی به خبرنگار مهر گفت: همچنین آمار میزان بازدیدکنندگان نوروزی، از تمام آثار جهانی غیر از باغ دولت آباد و باغ ارم به دست آمده است. چون این دو باغ اگرچه جزو باغ های ایرانی و ثبت شده در فهرست یونسکو است اما زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی نیستند. همچنین از بازار تبریز نیز اگرچه به عنوان میراث جهانی شناخته شده اما بازدیدکنندگان از آن جزو آمار محسوب نمی‌شوند. در این میان کاخ گلستان هم در روز ۱۳ فروردین بسته بود.

وی افزود: کاخ گلستان حدود ۳۰۳ هزار بازدیدکننده داشت که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. باغ فین کاشان ۳۹۷ هزار بازدیدکننده داشت که نسبت به سال گذشته با ۸۰ درصد افزایش بازدیدکننده رو به رو شد.

عزیزی بیان کرد: بیشترین آمار بازدیدکنندگان نوروزی متعلق به تخت جمشید با حدود ۷۷۸ هزار بازدیدکننده بود و کمترین آمار نیز به باغ پهلوان پور در استان یزد با ۴ هزار بازدیدکننده اختصاص داشت.

عزیزی با اعلام اینکه میزان درآمد حاصل از فروش بلیت در محوطه های تاریخی کمتر از بناهای تاریخی است بیان کرد: میزان درآمد پایگاههای میراث جهانی در سال ۹۳ را هنوز برآورد نکرده ایم.

ولی امسال تخت جمشید از محل فروش بلیت ۶۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد نقش جهان نیز ۴۲۲ میلیون درآمد داشت. مجموعه جهانی بیستون نیز ۸۲ میلیون تومان به دست آورد.

وی گفت: نعداد بازدیدکنندگان از پایگاههای میراث جهانی نسبت به سال گذشته در بیشتر پایگاهها از ده تا صد درصد افزایش داشته است. آن هم به این علت که این پایگاهها در هر شهری مهمترین جاذبه گردشگری و تاریخی محسوب می شوند و گردشگران آنها را برای دیدن انتخاب می کنند.

عزیزی گفت: در سایت های میراثی برخی اوقات مردم محلی حضور پیدا می کنند و یا افرادی به صورت رایگان مهمان این بناهای جهانی می شوند، برخی نیز با بلیت های تخفیف دار حضور پیدا می کنند. همه این افراد به فهرست بازدیدکنندگان اضافه می شوند و در نهایت آماری که از محل فروش بلیت به دست می آید لزوما نشان دهنده تعداد بازدیدکنندگان نیست.

 

انسان آزاد کیست؟ نشانه آن چیست؟

 انسان آزاد کیست؟ نشانه آن چیست؟

دریچه 
آزادی نشان پولادین انسانیت
تاملی در باب آزادی انسانی- انسان

نویسنده: قیصر کللی

«آزادی به خود بودگی کامل است.» اما به خودبودگی کامل به چه معناست؟ به خود بودگی کامل بدین معناست که موجود (انسان یا حیوان) بیرون از هر حدود و قیود باشد و تحت سلطه خانواده و گروه و اجتماع نباشد. آزادی با چنین صورت خام و خالص و وحشی نه در زندگی شخصی و اجتماعی انسان و نه در زندگی رمه ای و وحشی حیوانات و جانوران قابل وقوع است بلکه تنها برای چنین صورتی خام و خالص می توان قالبی انتزاعی را فرض و قائل بود.
    
    انتزاع چیست؟
    انتزاع به گونه های متفاوتی که دارای مایه اشتراک هستند تعریف شده است. اما من تعریفی از انتزاع ارایه می کنم که شاید مایه اشتراکی با دیگر تعاریف نداشته باشد یا دارای مایه اشتراک اندکی با دیگر تعاریف باشد. من برای انتزاع دو صورت که یکی انتزاع و دیگری انتزاع محض است قائل هستم. انتزاع بدین معناست که فرد تا حدودی مستقل از باورهای جاری در اجتماع و تاریخ صورت یا طرح یا تزی را در ذهن (عقل) خود تداعی و طراحی می کند (بسیار سخت است).
    
    تا حدودی به چه معناست؟
    تا حدودی بدین معناست که فرد یکی از باورهای جاری در اجتماع را گرفته و بر اساس این باور صورت و طرحی دیگر بنا می کند و هرچند پایه و اساس این صورت و طرح از دیگری است اما شخص با تکیه بر توانایی های فردی صورت و باوری جدید را ارایه می‎کند. در کل در این صورت و طرح انتزاعی هر چند بخش یا بخش هایی از آن متعلق به باورهای پیشین اجتماع و تاریخ است اما شخص بخش یا بخش هایی جدید را هم ارایه کرده که تا پیش از این در تاریخ و اجتماع وجود نداشته و این بخش یا بخش های جدید متعلق به فرد طراح و ارایه دهنده هستند.
    
    انتزاع محض چیست؟
    انتزاع محض ترسیم صورت یا طرح یا تزی مستقل و بدون تکیه بر باورهای جاری تاریخ و اجتماع است. به عبارتی روشن تر شخص طراح برای ارایه صورت و تز خود به هیچ یک از باورهای جاری در تاریخ و اجتماع رجوع نمی کند و هیچ یک از این باورها را پایه و اساس طرح خود قرار نمی‎دهد بلکه طرحی نو درمی افکند که در اساس و پایه از آن خود طراح است (بسیار بسیار سخت است).
    
    پس اکنون به این پرسش می رسیم که انسان چیست؟
    از لحاظ فلسفی و منطقی انسان حیوانی است ناطق. از لحاظ سیاسی و اجتماعی انسان موجودی است اجتماعی. اما این دو تعریف برای ما راهگشا نیست و ما اکنون براساس این دو تعریف راه به جایی نخواهیم برد. هرچند برای آزادی تعریفی انتزاعی محض ارایه کردم اما در اینجا برای انسان تعریفی انتزاعی در قالب فلسفه سیاسی ارایه می کنم. انسان واحدی اجتماعی با قالبی تاریخی مشخص با ارزش های مادی و معنوی مخصوص به خود است. به عبارتی دیگر انسان وجودی یگانه است که دارای حریمی مشخص و محدود و دارای حقوقی نامحدود است. اگر انسان را از صورت یگانه جدا سازیم و انسان را به جمع و گروه پیوست کنیم چیزی که در این میان از بین خواهد رفت حقوق و حریم شخصی فرد خواهد بود. چون که دیگر شخص و حریم شخصی معنا ندارد بلکه جمع و حریم جمعی میدان داری خواهد کرد. وقتی حریم و حقوق شخصی از بین برود انسان هم از بین رفته است و وقتی انسان از بین برود انسانیت هم از بین می رود.
     اما تناسب انسان با آزادی چیست؟ آزادی آبروی تاریخ انسان است. آزادی برای انسان نشان پولادین افتخار است که به انسان جایگاه شهروندی می دهد. انسان ها بدون داشتن آزادی شهروند یک جامعه محسوب نمی شوند بلکه افراد یک جامعه هستند. به واقع تا اینکه انسان به آزادی دست نیافته باشد به جایگاه شهروندی نایل نخواهد آمد. در جوامع بسته عنوان شهروندی پرستیژ بزک شده ای است که به افراد اطلاق می شود. از آنجایی که با نبود آزادی معیارهای شهروندی به یک شخص تعلق نمی گیرد پس در یک جامعه بسته واژه شهروندی برای شخص پرستیژی درون تهی خواهد بود که برای شخص هیچ گونه بار فردی و اجتماعی نخواهد داشت. انسان یعنی آزادی. انسان معنایی نداشته و نخواهد داشت مگر آزادی. انسان بدون آزادی چیزی نیست مگر ارابه کش استبداد.
    ارزش هایی چون حریم شخصی و آزادی قلم و آزادی اعتقاد معیارهای شهروندی هستند که آنگاه که انسان آنها را به دست آورد به واقع به جایگاه شهروندی نایل آمده است و این ارزش ها به دست نخواهند آمد مگر اینکه جامعه به آزادی رسیده باشد.
     اکنون به پرسش پایانی می رسیم. آزادی انسانی چیست؟ با آن تعریفی که از آزادی ارایه کردم آزادی در صورت خام و خالص بودن نمی تواند به کار انسان آید و به درد انسان بخورد و عنوان آزادی انسانی را به خود بگیرد. پس خواهی نخواهی برای اینکه آزادی بتواند قالب انسانی بر خود بپوشد و با عنوان آزادی انسانی شناخته شود باید حدود و ثغور را بر خود بپذیرد. اما باید مشخص کنیم که منظور از حدود و ثغور برای آزادی چیست؟ حدود و ثغور در حوزه اجتماع و آزادی بدین معناست که هر شخص دارای حریمی مشخص و محدود به خود است. حریم خصوصی هر شخصی به حریم خصوصی دیگر اشخاص تکیه می زند و هر شخص حق ورود به حریم شخصی دیگر افراد را نخواهد داشت. حریم شخصی حریم قدسی هر شخص محسوب می شود و نه فقط دیگر افراد جامعه حق ورود به این حریم شخصی و قدسی فرد را نخواهند داشت بلکه دولت به عنوان قدرتمندترین نهاد سیاسی اجتماعی جامعه هم حق ورود به حریم خصوصی افراد را نخواهد داشت. حریم خصوصی تنها به معنای خانه و محل کار نیست بلکه حریم خصوصی همانند پوست صورت پرستیژ لاینفک هر فرد محسوب می شود و به صورت مدام با فرد خواهد بود. با این توصیف از حریم خصوصی ایجاب می کند تا اکنون چندی از گونه هایی را که به وجودآورنده حریم خصوصی هستند نام ببریم. چند نمونه از حریم خصوصی شامل نوع رابطه اجتماعی، نوع پوشش، نوع خوردن و نوع نوشیدن می شود. در اینجا پرسشی دیگر مطرح می شود و آن اینکه آیا جامعه و شخص پس از به دست آوردن این انواع به آزادی انسانی نایل آمده است؟ هر آن گاه که شخص با داشتن این حریم خصوصی دارای آزادی های قلم و بیان باشد و بتواند آزادانه وضعیت ها را به نقد و چالش بگیرد و جامعه با رای اکثریت بتواند قدرت سیاسی و فرد نخست سیاسی جامعه را جابه جا کند فرد به آزادی انسانی نایل آمده است و آزادی انسانی تحت عنوان دموکراسی همانند یک چتر بر جامعه و کشور گسترانده شده است. بر همین اساس هر فردی که خواستار قدرت سیاسی است باید اندیشه خود را در اختیار جامعه بگذارد و به پرسش و نقد جامعه پاسخگو باشد. پس در جامعه آزاد ارزش هر سخن به توان نقد پذیری آن است. اما به تناسبی که در پشت هر رای و نقدی خرد سیاسی و اجتماعی نهفته باشد کیفیت رشد بالاو پایینی خواهد داشت. پس بدون شک سطح مطالعه عامل اصلی و اساسی در رشد خرد سیاسی و اجتماعی فرد و جامعه خواهد بود.
    اکنون با تعریف واژه های آزادی، انسان و تناسب میان آن دو و پی بردن به گرانمایگی بی حد و شمار آزادی و انسان و با دریافتن این حقیقت و این واقعیت که هیچ یک از دارایی ها و خواسته های نوستالژیک انسان حتی به پای آزادی هم نمی رسند باید روزی جهانی را به آزادی این گرانمایه ترین نعمت اختصاص داد. نوستالژی بزرگ انسان در طول تاریخ نبود آزادی است. در طول تاریخ آزادیخواهان بسیاری برای آزادی و بشریت قد برافراشتند و این انسان ها بسیار مورد ستایش و احترام بشریت هستند و برای برخی آنها روزهای جهانی را اختصاص داده ایم. اما برای خود آزادی که این همه مورد خواست و ستایش انسان در طول تاریخ بوده روزی جهانی در تقویم انسان وجود ندارد.
    بر این اساس و با در نظر گرفتن معیارهای زمان (ماه ها و فصول سال) و مکان (جای جای کره زمین و همه کشورها) و روزهای تعطیل ادیان سومین سه شنبه از ماه اردیبهشت را برای روز جهانی آزادی پیشنهاد می کنم.
    در فرهنگ ایرانیان عدد سه نماد اردیبهشت است که به معنای بهترین و بالاترین راستی و پاکی است. سومین سه شنبه از ماه اردیبهشت برای تمامی کشورهای جهان زمانی مناسب از لحاظ آب و هوایی خواهد بود. همچنین با در نظر داشتن روز تعطیلی تمامی ادیان سومین سه شنبه از ماه اردیبهشت را برای روز جهانی آزادی پیشنهاد می کنم. با این پیشنهاد نخواسته ام روز جهانی آزادی با روز تعطیل هیچ یک از ادیان مطابق باشد تا باعث حب برخی و بغض برخی دیگر شود.
     ١- انسان موجودی است فلسفی. چرا انسان موجودی است فلسفی؟ ابزار فلسفه سه واژه «چرا» و «چگونه» و «چیست» هستند. از آن جایی که هر انسان بدون استثنا و از آغاز زندگی تا پایان زندگی به وفور این سه واژه را مورد استفاده قرار می دهد پس فلسفی است. انسان موجودی است تمدن ساز. از آنجایی که انسان موجودی است فلسفی موجودی است تمدن ساز. انسان تا صاحب اختیار نباشد نمی تواند موجودی فلسفی باشد. بدون شک انسان باید مختار باشد تا بتواند ابزارهای فلسفه را برای یافتن پاسخ به پرسش هایش به کار گیرد. موجود تمدن ساز موجود پرسش گر است. آن گاه که موجودی تحت نام و عنوان انسان در تلاش باشد تا برای هر پرسش پاسخی بیابد تمدن خواهد ساخت. تمدن چیزی نیست مگر پاسخ به پرسش ها. تمدن یعنی نیاز برآورده شده.
    اکثر انسان ها با به کارگیری ابزار سه گانه فلسفه (چرا- چگونه- چیست) در پی دستیابی به «کیستاتی» سوژه هستند (شناخت سطحی) . اما اقلیتی کم شمار از انسان ها با به کار گیری ابزار سه گانه فلسفه در پی دستیابی به چیستایی سوژه هستند (شناخت عمیق).
    ٢- نوستالژی - بسیاری از فرهنگ ها و دانش نامه های فلسفی و سیاسی نوستالژی را غم غربت معنا کرده اند. اما من نوستالژی را «حسرت» معنا می کنم. غم غربت فراگیر نیست و توان حمل معنای نوستالژی را ندارد. اما حسرت از این توان برخوردار است تا هم غم غربت و هم فراتر از غم غربت را دربرگیرد. - بنگرید- فرهنگ فلسفی و فلسفه سیاسی- نشر پایان – از نویسنده همین مقاله – بخش نوستالژی.
    
    

لاهیجان وجاذبه های گردشگری دیدنی(زیباست)

لاهیجان وجاذبه های گردشگری دیدنی(زیباست)


جاذبه های گردشگری لاهیجان

تصاویر-لاهیجان (4)

لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی در استان گیلان است که با داشتن جاذبه های گردشگری بیشمار در صدر نقاط دیدنی کشور قرار دارد.

به گزارش «لاهیجان» ، منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است.

لاهیجان معروف به عروس شهرهای گیلان دارای چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا می‌باشد که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه‌ای شامل باغ‌های سرسبز چای و مزارع برنج و چشمه‌های متعدد آن در سطح ملی در بخش گردشگری سرآمد است.

شاه نشین کوه
این کوه سر سبز که در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده و با ارتفاعی نزدیک به ۶۰ متر از درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده و در ناحیه شرقی شهر لاهیجان قرار دارد. این کوه به علت واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

لاهیجان (9)

آبشار لاهیجان

این آبشار زیبا که از بدنه شیطان کوه به پای کوه سرازیر می شود به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده است .در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز می گذرد به قله کوه و بام سبز می رسند.

ابشار لاهیجان

 بقعه شیخ زاهد گیلانی

با تمام زیبایی معماری و مسیری پر از جاذبه طبیعت گردی، نشان دیگری از زیبایی‌های گردشگری گیلان است. این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای شیخانور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است.

لاهیجان (1)

استخر لاهیجان

در پای شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار قرار دارد که گفته می‌شود به دستور شاه عباس احداث شده است. استخر دارای جزیره ای زیبا می باشد که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده است طول حاشیه این استخر نزدیک به دو کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد که دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان می‌باشد.

تصاویر-لاهیجان (4)

بام سبز
در سال‌های اخیر با طراحی شهرداری لاهیجان، فضایی در بالای شیطان کوه ایجاد شده که به علت مشرف بودن به شهر به نام بام سبز شناخته می‌شود. این محوطه سبز و زیبا به وسیله گذرگاهی از ورودی کوه و میان درختان به آبشار شیطان کوه متصل می‌شود. مجموعه بام سبز به علت جذابیت و منتهی شدن به مجموعه ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چای، تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است. تماشای روزها و شب‌های لاهیجان از فراز بام سبز، از دیگر جاذبه‌های این مجموعه تفریحی می‌باشد.

تصاویر-لاهیجان (5)

تله کابین
تله کابین لاهیجان از دیگر جاذبه های تفریحی است. طول این تله کابین یک هزار و ۵۵۰ متر می باشد که از بام سبز به قله تاج خروس کشیده شده و در هر ساعت یک هزار نفر را جا به جا می نماید. این تله کابین دو ایستگاه و پنج دکل و ۳۵۰ متر در مرتفع ترین نقطه از سطح دریا ارتفاع دارد. احداث پارک مجهز به رستوران، کافی شاپ و انواع غرفه های آلاچیق و ایجاد فضای مناسب برای گردشگران از دیگر برنامه هایی است که برای احداث در ایستگاه‌های تله کابین در نظر گرفته شده است.

لاهیجان (6)

پارک بعثت (باغ ملی)
این بوستان با وسعتی بیش از یکهزار و ۲۰۰ متر مربع در مرکز شهر لاهیجان قرار دارد.

تصاویر-لاهیجان (6)

.تصاویر-لاهیجان (7)

پارک جنگلی میر صفا

این پارک جنگلی طبیعی در خیابان شقایق (منتهی به دانشگاه آزاد اسلامی) قرار دارد و دارای تعدادی آلاچیق است که مورد توجه گردشگران می باشد.

میرصفا

تالاب بین المللی امیر کلایه

این تالاب به وسعت بیش از هزار و دویست هکتار در ۴۰ کیلو متری شمال شهر لاهیجان و در کنار دریای خزر واقع شده و به دلیل نوع خاص اکوسیستم به دور از هر گونه آلودگی زیست محیطی بوده و دارای جاذبه های تفریحی زیادی می باشد.

لاهیجان (4)

سواحل امیر آباد

شمالی‌ترین نقطه شهرستان لاهیجان، به دریای خزر و سواحل امیر آباد منتهی می‌شود که از جذابیت‌های زیادی برخوردار است.

امیرآباد (1)

پل خشتی لاهیجان

این پل درغرب لاهیجان در محلّه پرده‌سر قرار دارد و متعلّق به دوره کیاییان است.

در ضلع غربی لاهیجان واقع است که ادامه آن به خیابان کاشف غربی وصل می شود. در ضلع شرقی پل، امامزاده عاقلیه قرار داد. بنایی قدیمی با کاشی های سبز چمنی تزئین شده و سقف آن سفالی است. محوطه سازی است سرویس بهداشتی و آب قرار دارد. میدان میوه و تره بار عاقلیه در اینجا واقع است.

پل خشتی لاهیجان در شمال‌غربی شهر لاهیجان، میدان چهار پادشاه و محلّه پرده‌سر قرار دارد. میر ظهیر الدین مرعشی در کتاب خود در ذکر وقایع سال ۸۹۲ هجری قمری از این پل نام برده در اوائل دوره قاجاریه مرد نیکو کاری بنام حاج جعفر کاشانی به جای پل قدیمی که بنا بر روایت میر ظهیر الدین مر عشی سنگی بوده یک پل آجری احداث کرد که در سال ۱۲۷۱ هجری قمری بصورت اساسی مر مت شد.

پل خشتی (2)

روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی

معنی نام این روستای زیبا که چشم اندازهای زیبایی دارد، لانه گنجشک می باشد. با گشت و گذار در جنگل های کوهپایه ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد. طبیعتی که هنوز از گزند ما آدمیان آسیبی ندیده است و هنوز گونه های جانوری مختلف از جمله خرس قهوه‌ای، شغال و روباه و کفتار و نوعی خوک خاکستری در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. در ضمن تقریبا در پایان فصل بهار و آغاز فصل تابستان نوعی خاص از تمشک وحشی در بیشه زارهای این روستا می‌روید که قطعا طعم آن را جایی دیگر نچشیده اید. باشد که این طبیعت بکر و زیبا پاک و بکر و زیبا باقی بماند.

پایگاه خبری تحلیلی لاهیجان

ایستگاه تحقیقات گل و گیاه زمینی لاهیجان( باغ فلاحت )

این ایستگاه جزء قدیمی ترین باغ های کشاورزی وابسته به وزارت کشاورزی است که در لاهیجان احداث شده است ، این مجموعه در گذشته به نام باغ فلاحت نامیده می شد.امروزه  زیر مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان است. این باغ در ضلع جنوبی موزه و آرامگاه کاشف السلطنه قرار دارد. در این باغ گونه های نادر و درختی نگهداری می شود . این گونه ها در باغ های مشابه کمتر دیده می شود ، به همین خاطر از دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برای بازدید از این باغ به لاهیجان می آیند . وسعت ، قدمت این ایستگاه ، تنوع گونه های موجود در آن و موقعیت مکانی ایستگاه (همجواری با موزه چای ، آرامگاه کاشف السلطنه ، بام سبز ، آبشار و استخر) می تواند در طرح ریزی گردشگری طبیعت گردی شرق گیلان و شهرستان لاهیجان نقش به سزایی دارد.

لاهیجان (3)

آرامگاه کاشف السلطنه و موزه تاریخ چای ایران

لاهیجان مهم ترین مرکز کشت و تولید چای ایران بشمار می رود و کلمه چای در ایران با نام این شهر همراه است. قدمت استفاده ازچای و کشت و تولید آن در جهان حدود ۵۰۰۰ سال می باشد ، اما ایرانیان چای را نخست بعنوان یک ماده دارویی می شناختند و تا حدود قرن ۱۱ و ۱۲ (صفوی تا قاجار) نام آن را در کتابهای پزشکی و داروشناسی فهرست کرده بودند. البته هنوز هم چای به عنوان یک ماده داروئی مورد استفاده قرار می گیرد. انتقال چای ابتدا از جاده ابریشم توسط چینی ها انجام می شد و به تدریج کشت و تولید آن در هندوستان رونق یافت و از راههای بازرگانی جنوب به ایران نیز وارد می شد. برای اینکه کشت و مصرف چای در همه طبقات عمومی شود سختی ها و محدودیت های زیادی کشیده شد تا سرانجام حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه به تشویق مظفرالدین شاه به این امر همت گمارد. این مقبره در حال حاضر یکی از دیدنی های شهر است که در کنار موزه تاریخ چای قرر دارد. این موزه در سال ۱۳۷۵ به همت سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۷۶۹ ثبت وتبدیل به موزه شد. این موزه از صبح ساعت ۸ تا ۶ غروب بغیر از دوشنبه ها برای بازدیدعموم باز است.

تصاویر-لاهیجان (3)

بقعه چهارپادشاه

در فاصله چند متری مسجد جامع و حمام گلشن قرار دارد . این محل ابتدامرقد «سید خرم کیا» یا «سید خورکیاء» مقتول به سال ۶۴۷ قمری بود. چون سایر سادات کیایی را در جوار مرقد سید کیا به خاک سپردند این محل به نام چهار پادشا هان ؛ مدفن برادران سید هادی کیا یعنی سید علی ، سید حسن و سایر شهدایی است که در سال ۷۹۱ هجری قمری در جنگ رشت کشته شدند.

چهارپادشاهان

آرامگاه عاقلیه

در ضلع شرقی پل خشتی لاهیجان و در سمت راست جاده (ضلع جنوبی خیابان) ، امامزاده عاقلیه قرار داد. بنایی قدیمی با کاشی های سبز چمنی تزئین شده و سقف آن سفالی است. محوطه سازی است سرویس بهداشتی و آب قرار دارد. میدان میوه و تره بار عاقلیه درجوارآن احداث شده است.

تصاویر-لاهیجان (1)

حمام قدیمی گلشن  

این حمام که در زمان فتحعلیشاه احداث گردید و در گذشته دارای خزینه‌ها و حوض چه‌های متعددی بود.حمام در گوشه شمال شرقی میدان موسوم به میدان وحدت قرار دارد . نگاه شمالی حمام به سمت میدان اصلی لاهیجان است. بخشی از حمِام گلشن لاهیجان با گسترش شهرسازی و لزوم احداث خیابان و میدان، ویران شده است. بنای حمِام، پلان کثیرالاضلاع داشت و برای ساخت آن از آجر قرمز محلّی، ساروج و گل آهک استفاده شده است. در تعمیرات اخیر پس از زلزله گیلان، برای استحکام بنا از مصالح جدید استفاده شد.

حمام-گلشن



.

لاهیجان (10)



  

تالاب سوستان

این تالاب به دلیل اقلیم مناسب ، آب شیرین ، پوشش گیاهی و مواد غذایی مناسب، زیستگاهی برای پرندگان و آبزیان گوناگون است .همچنین دسترسی مناسب , محوطه سرسبز و دلنشین , مناظر بکر و وحشی , فضاهای گردشگری جالبی را پدید آورده که میتواند مورد توجه مسافرین و توریست ها واقع شود.

راههای متفاوت با چشم اندازهای متنوعی برای رسیدن به این تالاب وجود دارد ، ولی کوتاهترین مسیر را میتوان از میدان دانشگاه آزاد به سمت روستای سوستان و این تالاب طی نمود. میدان تربیت معلم به سمت سوستان نیز مسیر مناسبی برای طی کردن این مسیر می باشد.

تالاب سوستان

تالاب سوستان

.

سخنان ناب از بزرگان

سخنان ناب از بزرگان


سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان
سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان جذاب از بزرگان
سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
عکس نوشته های سخن بزرگان
سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان
سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir
سخنان گرانبها و زیبا از بزرگان


سخنان گرانبها از بزرگان  (تصویری)-www.jazzaab.ir

راز کائنات و کشف آن در زیر زمین

راز کائنات و کشف آن در زیر زمین


کشف راز کائنات در ۱۷۵ متری زیرِ زمین



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در مرکز تحقیقات سرن اروپا ۵ سال پیش انفجار بزرگ شبیه‌سازی شد. کمی بعد با کمک “برخورددهنده‌ی بزرگ هادرونی” یکی از اجزای اساسی سازنده جهان کشف شد؛ ذره هیگز. پژوهش‌ها برای آشکار کردن ذره‌ها به منظور تایید آن‌ها، ادامه دارد.

روز ۳۰ مارس سال ۲۰۱۰ دانشمندان فیزیک اتمی در شتاب‌دهنده‌ی بزرگ هادرونی LHC سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای، یک انفجار انجام دادند. منتقدان پروژه انفجار بزرگ‌ تلاش کردند پیش از ادامه تحقیقات، از راه‌های قانونی جلوی این پژوهش‌ها را بگیرند. تلاشی بی‌نتیجه. پژوهش‌ها ادامه یافت.

 

دروازه‌ای به دنیای یون‌های پرشتاب

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سال ۲۰۱۳ ذره‌ی هیگز کشف شد: در آشکارساز (رهیاب) “اطلس”، یکی از بزرگترین دوربین‌های دیجیتال و گیرنده و ثبت‌کننده‌ی اثرات برخورد ذره‌ها. دوربینی با توانایی عکاسی از کوچکترین ذره‌های جهان هستی؛ عکاسی از هسته‌ی اتم. این تصویر که بر دیوار مرکز تحقیقات نقش بسته‌ است، تصوری از بزرگی “اطلس” به بیننده می‌دهد. “اطلس” اصلی ۹۰ متر پایین‌تر، زیر زمین است و البته بزرگتر از این نقاشی دیواری.

 

اجبار استفاده از کلاه ایمنی برای عکاسان ذره

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

چهار دوربین آشکارساز ذرات، در امتداد برخورددهنده‌ی بزرگ هادرونی (بزرگترین شتاب‌دهنده اتمی جهان) تعبیه شده‌اند که “آلیس”، “اطلس”، “سی‌ام‌اس” و “ال‌اچ‌سی‌بی” نام داردند. کسی که می‌خواهد این دوربین‌ها را از نزدیک ببیند، باید ده‌ها متر در دل کوه‌های آلپ (در فرانسه و سویس) پایین برود. جایی که گذاشتن کلاه ایمنی به دلیل وجود لوله‌ها و تاسیسات فراوان، اجباری است.

 

نگارگری از انفجار بزرگ

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

نمونه‌ای از تصاویری که آشکارسازها ثبت می‌کنند. با برخورد پروتون‌ها (برای نمونه در آشکارساز “سی‌ام‌اس”) یا یون‌های سرب که با سرعت نور به یکدیگر برخورد می‌کنند، کوچک‌ترین ذرات بنیادی آزاد می‌شوند؛ برای نمونه ذره‌ی تازه کشف شده‌ی هیگز. این‌ها ذراتی هستند که جهان هستی ما در یک بیلیونیوم ثانیه‌ی ابتدایی انفجار بزرگ از آن‌ها تشکیل شده‌است.

 

راهی برای حرکت با سرعت نور

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

در این لوله یون‌های سرب و پروتون‌های هیدروژن شتاب داده می‌شوند و در مجرایی از خلا با سرعت یک قطار سریع به پرواز درمی‌آیند. آهن‌رباهای الکتریکی از انحراف مسیر آن‌ها جلوگیری می‌کنند. این تونل به درازای ۲۷ کیلومتر زیر سوییس و فرانسه قرار دارد. ورود به این سیستم از طریق چهار آشکارساز ممکن است. برخورد ذرات هم در همین جا صورت می‌گیرد.

 

نه یک لوله، بلکه دو لوله

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این سیستم عظیم که در تونل دایره‌ای شکل به طول ۲۷ کیلومتر قرار دارد، میلیاردها پروتون را با کمک بیش از هزار آهن‌ربای ابررسانا، در دو مسیر موازی، در جهت وارون یکدیگر با سرعت بسیار نزدیک به سرعت نور شتاب می‌دهد.

 

ابر یخچال سرن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

آهن‌‌رباهای الکتریکی که پرتوهای ذرات را ثابت نگه می‌دارند، از سیم‌پیچ‌های ابررسانا تشکیل شده‌اند. کابل‌ها تا منهای ۳ / ۲۷۱ درجه سانتی‌گراد سرد می‌شوند و به این ترتیب مقاومت الکتریکی خود را از دست می‌دهند. شتاب‌دهنده‌ی ذرات به هلیوم مایع زیادی نیاز دارد که این جا درون این تونل به جریان می‌افتد. به این ترتیب می‌توان گفت که “سرن” بزرگترین یخچال جهان را به‌کار می‌اندازد.

 

آهن‌رباهایی با دقت بسیار بالا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

برخورددهنده‌ی بزرگ هادرونی یک دایره دقیق نیست، بلکه از مسیرهای مستقیم تشکیل شده‌ که به وسیله‌ی انحناهایی تغییر می‌کنند. در محل انحناها آهن‌رباها تعبیه شده‌اند که مسئول تغیر دادن مسیر پرتوها هستند. آهن‌رباهای الکتریکی به شدت دقیق هستند. کمی پیش از لحظه‌ی برخورد، پرتو را چنان متمرکز می‌کنند که دو پروتون با احتمال بسیار بالا با یکدیگر روبرو شوند. برخورد نهایی درست در مرکز آشکارساز رخ می‌دهد.

 

همه چیز باید از این سوراخ بگذرد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

آشکارسازها به بزرگی ساختمان‌های چند طبقه‌اند. آن‌ها باید به صورت قطعات بسیار زیاد مجزا به دل کوه انتقال یابند. مثلا از طریق این شکاف تنگ. زیر این حفره، فضایی غارمانند وجود دارد. “آلیس” در این نقطه کار گذاشته شده است. درست مثل یک کشتی در بطری شیشه‌ای.

 

دوربین دیجیتال با ۸ هزار تصویر در ثانیه

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تصویر، آشکارساز آلیس را در حالی که باز شده ‌است، نشان می‌دهد. در حال کار، در مرکز آلیس پرتوهای یونی به یکدیگر برخورد می‌کنند. ذراتی که در اثر این برخوردها به وجود می‌آیند در سوهای گوناگون به پرواز درمی‌آیند و از چندین لایه از برگه‌های سیلیسیومی می‌گذرند- برگه‌های سیلیسیومی مانند چشم‌های الکترونیک دوربین‌های دیجیتال عمل می‌کنند. این چیپس‌ها و آشکارسازها اثرات گذر ذره را ضبط می‌کنند.

 

آهن‌ربای الکتریکی ذره را قابل تشخیص می‌کند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این بخش آبی‌رنگ یک آهن‌ربای عظیم الکتریکی است، بخشی مهم از آشکارساز “آلیس”. محیطی که این آهن‌ربا به وجود می‌آورد، تشخیص ذراتی را که در نتیجه‌ی برخورد به وجود آمده‌اند، امکان‌پذیر می‌کند. بسته به راستایی که ذره‌ها به آن سو در پروازند، پژوهشگران می‌توانند بار مثبت، منفی یا خنثای ذره را مشخص کنند.

 

بال‌هایی برای شکار میون‌ها

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

آشکارساز “اطلس” دستگاه‌های اندازه‌گیری ویژه‌ای دارد که طیف‌سنج میون نامیده‌می‌شوند. این طیف‌سنج‌ها مانند بال‌های بزرگ بیرون از هسته‌ی رهیاب قرار دارند. به این ترتیب امکان شکار میون، ذره بنیادی با جرم ۲۰۷ برابر جرم الکترون به دست می‌آید.

 

زیرنظر گرفتن اعجاز علمی از فاصله‌ای امن

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

همه‌ی آشکارسازها دارای اتاق کنترل این‌چنینی هستند. وقتی که شتاب‌دهنده‌ی ذرات مشغول کار است، هیچ‌کس اجازه‌ی حضور در تاسیسات زیر زمینی را ندارد. یک پرتو پروتونی از کنترل خارج شده قادر به ذوب کردن ۵۰۰ کیلو گرم مس است. خطر یخ‌زدگی و خفگی هم به ذلیل هلیوم‌هایی که از سیستم خارج می‌شوند، وجود دارد. همچنین پرتوهای ذره‌‌ای قادرند مواد رادیواکتیو تولید کنند.

 

این همه عکس به چه درد می‌خورد؟

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

چهار آشکارساز ذرات در هر ثانیه ۴۰ میلیون بار داده می‌دهند. از آنجا که همه‌ی برخوردها برای دانشمندان مهم نیستند، این اطلاعات دست‌چین می‌شوند. در پایان تنها ۱۰۰ برخورد بر ثانیه که از نظر علمی جالب هستند، باقی می‌مانند با حجمی برابر ۷۰۰ مگابایت در ثانیه. همه‌ی داده‌ها ابتدا سر از مرکز پردازش سرن درمی‌آورند.

 

شبکه‌ی کامپیوتری جهانی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

داده‌هایی که سرن هر ساله جمع‌آوری می‌کند اگر بر روی سی‌دی ضبط شوند و سی‌دی‌ها بر روی هم انباشته شوند، ۲۰ کیلومتر طول خواهند داشت. به دلیل حجم بالای داده‌ها، این اطلاعات در سراسر جهان تقسیم می‌شوند. بیش از ۲۰۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی به کامپویترهای مرکز سرن متصل شده‌اند.

 

داده‌هایی برای بشریت

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

دانشمندان فیزیک ذرات از سراسر جهان به داده‌های مرکز سرن دسترسی دارند. سرن خود را یک مرکز خدماتی برای دانشگاه‌ها و بنیادهائی می‌داند که در بخش پژوهش‌های بنیادی مشغول کار و مطالعه هستند. چرا که سرن این پروژه را پروژه‌ای برای تمامی بشریت می‌داند.