بگذارید نفس بکشیم رضا بژکول روزنامه نگار
طبق گفته کارشناسان ،آلودگی هوا زمانی رخ می دهد که هر نوع گاز مضر ،گردوغبارو دود سیگار وارد اتمسفرشده وباعث الودگی گردد و زیست گیاهان ،حیوانات و انسان ها را دچارمشکل کرده وسبب مرگ زودرس انسان ها شود .
تهران ،یکی از نمونه این شهرهای آلوده در جهان است،براساس آمارهای داده شده پایتخت کشورمان نهمین شهر بزرگ جهان در آلودگی می باشد، شهری که در آن بیش از 4 میلیون خودرو تردد می کند و ۱۷ هزار واحد صنعتی مشغول به کارمی باشد، طبق اظهاراکثر کارشناسان عوامل زیادی در الودگی هوا نقش دارند ،از وسایل فرسوده نقلیه کاربراتوری گرفته ،تا موتورسیکلت کاربوراتوری ،خودروهای دیزلی ،سیگاری که دود می شود ،اشغالی که در خیابان ریخته می شود ،همه اینها باعث گرمایش زمین ،تغییرات اقلیمی ،وباران های اسیدی می شوند.
طبق آمار ۸۰ درصد الودگی هوای تهران خودروهای فرسوده هستند که درشهر تردد می کنند و تا امروز هیچ دولت مردی نتوانسته و یا نخواسته با قوانین سخت گیرانه با آن مقابله کند، این در حالی است که تهران ظرفیت یک میلیون خودرو را داراست، اما بیش از 4 میلیون خودرو تردد می کنند ،که متاسفانه بیشتر آنها یا فرسوده هستند و یا فاقد استانداردهای لازم ، با توجه به اینکه اکثر کشورهای در حال توسعه به سوی انرژی های تجدیدپذیر و پاک درحرکتند، ما همچنان از سوخت های فسیلی استفاده می کنیم، حذف بنزین پتروشیمی و توزیع سوخت استاندارد یورو ۴ دردولت تدبیر و امید کاری ستودنی است ، اما همه ماجرا به این ختم نمی شود ،وقتی خودرو فرسوده از لحاظ فنی دارای نقص منجر به آلودگی باشد در نهایت آسیبی که وارد می کند مرگ انسان های بی گناهی می باشد که جرمشان زندگی در شهره های بزرگ و آلوده است.
در شرایطی که جهان در حال گذار به سوی خودروهای برقی و یا سوخت های کربنی به پیش می رود ما در استفاده از خودرو های فرسوده ،اتوبوس های آلودکننده ،ومینی بوس های دقیانوسی تاکید وبا آن سیر می کنیم، چرا برای یک بار هم که شده زعمای کشوردر مسئله تولید خودرو ، نکات فنی و استاندارد را در دستور کارخود قرار نمی دهند واگر هم قرار می دهند سخت گیرانه نیست ؟ چرا مسئولین چنین امری قاطعانه برخورد نمی کنند؟ چرا برای خودروها فرسوده مجوز تردد صادر شود؟ و دهها چرا که تاکنون بی پاسخ مانده ،خودرو در جهان کنونی به سوی استاندارد واقعی و برای آسایش خانواده ها در تمیز نگه داشتن محیط زیست بهره برداری می شود ، اما در کشور ما بیشتر این وسیله ای برای جلب نطر و غیرضرور مورد استفاده قرار می گیرد .البته نباید فراموش کنیم که وسایل عمومی مانند مترو و اتوبوس هم پاسخگوی جمعیت در تهران نیست . روزنامه آفتاب یزد
رضا بژکول روزنامه نگار
کانال ایران نیوز با خبرهای روز @irranews